O dezbatere acoperită de fumul ignoranței

0
131
O dezbatere acoperită de fumul ignoranței






Transpunerea în legislația românească a Directivei tutunului pare că se face într-un nor dens de fum, dar nu fum de țigară, ci un nor de fum al neînțelegerii depline a industriei, iar producătorii solicită șase luni pentru adaptarea producției. Producătorii de țigarete semnalează că absența legii de transpunere a Directivei tutunului și a specificațiilor tehnice pentru producție și comercializare va bloca funcționarea pieței legale. Vorbim de o industrie care a virat în 2014 la buget peste 2,7 miliarde de euro, fiind al doilea mare contribuabil, după sectorul petrolier. Suma reprezintă aproape 1,8% din PIB și 12,5% din totalul veniturilor bugetare. Circa 60% din producția fabricilor din România se exportă. Companiile de tutun, aflate în România de peste 20 de ani, dețin capacități importante de producție, situându-se în topul exportatorilor. În industrie lucrează aproape 4.000 de angajați, fiind generate alte 45.000 de locuri de muncă indirecte. Cel mai mare impact al modului în care se transpune Directiva va fi asupra mediului de afaceri și implicit asupra bugetului de stat.  În timp ce comercianții vor întâmpina dificultăți să aplice legea, țigările de contrabandă vor fi în continuare disponibile oriunde: la colțul blocului, în piață, la metrou. Piața neagră în România e de aproape 15% (conform unui studiu al companiei de cercetare Novel), unul dintre cele mai ridicate niveluri din Europa, ceea ce înseamnă pierderi la buget de peste 500 de milioane de euro anual. În condițiile în care evaziunea fiscală cauzată de contrabanda cu țigări a depășit 500 de milioane de euro orice escaladare financiară a comerțului ilicit va aduce pierderi mari statului. De asemenea, pot fi afectați și micii comercianți și proprietari ai punctelor de vânzare cu amănuntul unde se comercializează țigarete. În prezent există 75.000 de astfel de magazine și chioșcuri. Mai mult de atât, peste 50% dintre aceste puncte comerciale se vor vedea nevoite să renunțe la comercializarea țigaretelor deoarece spațiul nu le va permite aplicarea noilor măsuri.

Revenind la Directivă, termenul de transpunere coincide cu cel de conformare a producției, 20 mai anul curent. În cursul întâlnirii din 21 ianuarie, cu Comitetul inter-ministerial  responsabil de transpunere, reprezentanții companiilor British American Tobacco, Japan Tobacco International și Philip Morris au solicitat „prorogarea termenului de fabricație, la șase luni de la data la care legea va intra în vigoare”. Potrivit unui comunicat al industriei, mai multe state UE au apelat la această soluție (de exemplu, Polonia sau Danemarca) pentru a nu afecta piața legală și veniturile bugetare. Prorogarea privește doar termenul de fabricație, cu respectarea în continuare a celui de „piață curată” cerut de Directivă, și anume 20 mai 2017. Principalele argumente ale reprezentanților producătorilor, care reprezintă 98% din piața locală a țigaretelor: “Noile cerințe privesc atât produsul, cât și ambalajele, drept urmare este necesară achiziționarea de noi mașini, utilaje și materiale. Sunt investiții consistente, care nu pot fi realizate în absența cadrului legal ferm, dat fiind că proiectul dat publicității la sfârșitul anului va suferi, probabil, modificări semnificative în cadrul procesului legislativ. Este cu atât mai dificil cu cât schimbările ar urma sa aibă loc aproape simultan, în toate cele 28 de state membre UE, în condițiile în care numărul furnizorilor de echipamente este foarte limitat, iar comenzile ferme trebuie plasate cu mult timp înainte”.

Potrivit reprezentanților producătorilor de tutun, industria a intrat deja, de la începutul lunii decembrie 2015, în situația de avarie, pentru că legislația fiscală în vigoare conține limitări riguroase, care nu permit creșteri substanțiale ale stocurilor, cu care să fie acoperită cererea în perioada de după 20 mai, când nu vom mai putea produce și comercializa. Pierderea lunară medie a statului, dacă nu se acceptă amânarea, este de circa 230 milioane de euro, reprezentând taxe și contribuții. De asemenea, comerțul ilegal, care a ajuns în noiembrie 2015 la 17,5%, va înflori, în condițiile în care produsele  legale  nu vor mai fi valabile, cu costuri și eforturi de combatere greu de cuantificat.

Pe de altă parte, producătorii de tutun susțin că textul actualului Proiect de Lege este incomplet și imposibil de aplicat. De exemplu, lipsesc specificațiile tehnice privitoare la avertismentele de sănătate și informațiile referitoare la numărul de telefon și site-ul referitor la renunțarea la fumat, acestea urmând sa fie stabilite prin ordine ministeriale, abia la 30 de zile după publicarea legii Proiectul de Lege are carențe în privința respectării normelor de tehnică legislativă, menționează repetat că legea poate fi modificată și completată prin ordin exclusiv al ministrului sănătății, conține  încă formulări echivoce, reglementează în mod neclar contravenții și prevede sancțiuni excesive și disproporționate. În același timp, conține prevederi cu impact anticoncurențial, precum raportarea detaliată a volumelor de vânzări sau efectuarea unor studii comune ale producătorilor referitoare la ingrediente, aditivi etc.
O concluzie firească: este necesară continuarea consultării în vederea clarificării, corectării și completării Proiectului de lege.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here