Regimurile fiscale europene încurajează investițiile dificile -Partea I

0
66
Regimurile fiscale europene incurajeaza investitiile dificile - Partea I






Cresterea economica a Romaniei a fost bazata pana in prezent exclusiv pe cresterea consumului de bunuri si servicii. Dar prosperitatea nationala, consecinta a cresterii economice durabile nu se poate realiza in absenta investitiilor directe, straine sau autohtone, nu se poate obtine fara stimularea directa, prin politici economice si fiscale, formarea bruta de capital. De aceea eu cred ca este nevoie sa schimbam filozofia politicii economie nationale si a constructiei bugetare. Cred ca trei sunt domeniile de prioritate absoluta in aceasta noua paradigma: investitiile, santatea si educatia. Sa ma explic putin: Stim déjà – de prea multa vreme de altfel, ca infrastructura este o necessitate stringenta pentru dezvoltarea economica si sociala a unei natiuni. Stim déjà ca prezenta sau din contra, absenta unei retele de drumuri modernizate favorizeaza sau dimpotriva alunga legaturile comerciale, atrage investitiile sau din contra, le trimite in alta parte. Investitiile publice si favorizarea proiectelor de investitii private dau ca rezultat direct cresterea locurilor de munca, a contribuabililor  si a veniturilor publice. Starea de stanatate nationala si nivelul de educatie al natiunii (implicit nivelul de educatie si de pregatire si calificare al fortei de munca) au ca efect, la randul lor, cresterea economica durabila.

Un stat care doreste sa prospere prin cresterea veniturilor bugetare trebuie sa fie un stat care incurajeaza in primul rand formarea si dezvoltarea de capital privat si care diminueaza povara bugetara pe care i-o pune in carca. Un stat pro-business este un stat care are ca permanenta preocupare sporirea conditiilor de dezvoltare a mediului antreprenorial dar si a proiectelor majore de investitii in acele industrii care sunt permanent bun-platnice, care reprezinta o adevarata pusculita bugetara. Sa nu uitam ca in siajul marilor proiecte de investitii din aceste industrii strategice (sectorul energetic si de petrol si gaze fiind un astfel de exemplu) traiesc zeci de mii de firme mici si mijlocii din Romania. Caderea proiectelor de investitii  duce indirect si la o diminuare a afacerilor mici si mijlocii. Cand statul pro-business incepe sa se faca cu adevarat prezent, business-ul in sine devine un partener puternic al statului. Exista astfel de exemple in care state ale Uniunii Europene isi protejeaza “pusculita bugetara” dand facilitati fiscale proiectelor de investitii  in zonele de frontiera tehnologica.

In cele ce urmeaza (aici si intr-un numar viitor), prezentam comparativ aceste facilitati prezente in regimuri fiscale europene.

În cele mai multe dintre țările UE rezervele de petrol și gaze sunt mature și se confruntă cu provocări specifice:  productivitate foarte scăzută a zăcămintelor și sondelor (de ex. media productivității sondelor de țiței din România de 9 bbl / zi este printre cele mai scăzute din lume); costuri ridicate și tehnologie de frontieră pentru proiecte de reabilitare, cum ar fi:
– recuperare crescută a ţiţeiului (EOR)
– onshore de mare adâncime
– proporție semnificativă de țiței greu, care este mai costisitor de procesat și are o valoare mai mică de piață
– explorare în apropierea sondelor existente, foraj de completare gabarit, reparații capitale la sonde, sonde orizontale
– costuri semnificative de procesare din cauza conținutului ridicat de apă al fluidelor extrase
– costuri ridicate la procesarea gazelor pentru livrarea către consumatori și / sau la utilizarea internă în Upstream
– descoperiri potențiale de mică mărime în bazinele mature

In majoritatea statelor member UE, regimurile fiscale sunt personalizate și oferă stimulente pentru funcționarea și dezvoltarea zăcămintelor mature.

Intalnim astfel sisteme fiscale bazate pe venituri, in care se ofera stimulente fiscale pentru zăcămintele mature:
– Scutiri de la plata redevențelor
– Nivel mai mic al redevențelor
– Scutire de la plata redevențelor pentru consumul intern de gaze
– Cotele variabile de redevențe cresc progresiv în funcţie de creșterea producției
– Costurile de procesare și transport sunt deduse din baza de calcul a redevenței
– Scutiri de la plata accizelor pentru consumul intern de gaze și motorină

In cadrul sisteme fiscale bazate pe profituri si nu pe cifra de afaceri (venituri), exista modele se stimulente fiscale pentru zăcămintele mature aplicabile impozitării suplimentare a profiturilor (SPT) în Upstream:
– Deductibilitatea integrală a costurilor de explorare la înregistrarea în contabilitate
– Deductibilitatea integrală a costurilor de investiții la înregistrarea în contabilitate sau amortizarea rapidă într-o perioadă scurtă
– Deduceri suplimentare pentru investiții (deduceri mai mari decât costurile) și indexarea pierderilor, pentru a se asigura că: • Investițiile în zăcăminte mature/marginale sunt încurajate • SPT se aplică numai profiturilor situate peste rata normală de rentabilitate a investițiilor
– Deductibilitatea rapidă a costurilor de explorare și de investiții se aplică de multe ori și pentru impozitului pe profit (CIT)

Zăcămintele mici şi sondele cu productivitate redusă beneficiază de scutiri de redevenţe / tarife reduse sau deduceri suplimentare. In continuare iata cateva exemple din statele member ale UE:

In Italia
► 0% redevențe se aplică producției unui zăcământ care nu depășește 20,000 tone țiței / 25 mncm gaz pe an (onshore), 50,000 tone/ 80 mncm pe an (offshore) ► Această scutire se aplică și zăcămintelor mai mari, pentru producții aflate în parametrii de mai sus

In Franța
► 0% redevențe pentru zăcăminte cu productivitate redusă: Țiței <50,000 tone/an şi gaze <300 mn m3 /an
► 6% redevențe pentru producții de țiței între 50 și 100 mii tone/an și 5% producție de gaze > 300 mn m3 /an

In Polonia – noul regim
► 0% redevențe pentru sonde cu producția sub 80t țiței/lună sau 1100 MWh gas

In Olanda
0% redevențe pentru zăcăminte onshore care produc mai puțin de 1.3 mn bbl/an țiței și ~200 mn cm/an gaze

In Germania – Saxonia Inferioara
► 0% redevențe sau cote mici pentru zăcăminte mici (de ex. 0% redevențe pentru zăcăminte de țiței ce produc < 30,000 tone/an)
► Zăcăminte cu producție <4,500 m3 gaze/oră: 40% reducere la cota de redevențe

In Marea Britanie
► £150 mn deducere suplimentara investiții pentru zăcăminte cu rezerve de până la 6.25 m tone de țiței echivalent ► Scutirea de la impozitul suplimentar echivalentă cu 75% din cheltuielile de capital relevante suportate în legătură cu zăcămintele onshore cu rezerve < 7 mn tone de țiței echivalent

In Grecia
► 0% redevențe pt zăcăminte ce produc până la 2,500 boe/zi ► 3% redevențe pentru zăcăminte ce produc între 2,500 – 5,000 boe/day

In alte jurisdicții
► Cotele redevențelor reflectă zăcămintele foarte mature, de dimensiuni mici și cu potențial limitat: • Republica Cehă, Slovacia: 5% redevențe • Croația: 10% redevențe • Germania (Bayern, Hamburg, Rheinland Pfalz și landurile estice): 0-10% redevențe • Slovenia: 1% redevențe • Spania: 5% cotă suplimentară pe profit, nu sunt aplicate redevențe; Estonia: 2 EUR/tona de șist de țiței extras:

  • Pentru sondele de țiței puse în funcțiune după 1980; sume suplimentare minore se plătesc în funcție de cantitatea produsă
  • Concesiuni care produc în prezent, acordate înainte de 2014

Totodata, analizand statele member ale Uniunii Europene si regimurile fiscale, se observa ca proiectele de frontieră tehnologică beneficiază de cote de redevență reduse și de alte stimulente fiscale. In Ungaria, de pilda, se percepe 0% redevențe pentru producție obținută din recuperare terțiară si 2% redevențe pentru zăcămintele neconvenționale dețiței și gaze. In  Germania este prevazuta o reducere de 50% a redevențelor pentru sondele de țiței ce utilizează proceduri terțiare, o reducere de 50% a redevențelor pentru sondele de țiței cu adâncimea mai mare de 4,000 m,  si 75% reducere a redevențelor pentru primii 5 ani de producție de gaze din rezervoare cu permeabilitate. Republica Cehă are 0.5% redevențe pentru producții de țiței obținute prin recuperare suplimentară. Lituania are 1% redevențe pentru primii 3 ani de producție din zăcăminte neconvenționale. Olanda are 25% SPT deducere suplimentară investiții pentru zăcăminte marginale offshore.

In Marea Britanie exista alocații de investiții de £800m pentru zăcăminte de țiței ultra greu (densitate API < 18 și vâscozitate > 50 centipoise la temperatura și presiunea rezervorului); £50 tonă deducere suplimentară investiţii zăcăminte mature pentru investiții în proiecte de redezvoltare a zăcămintelor offshore existente; deducerile suplimentare pentru investiții anunțate la sfârșitul anului 2014 vor înlocui deducerile suplimentare curente, diferențiate după tipul de zăcământ: • 62.5% din costurile de investiție – deducere suplimentară la nivel de bazin pentru investiții eligibile în zăcăminte offshore și deducere suplimentară zone adiacente pentru zăcăminte cu presiune mare și temperaturi ridicate • 75% din costurile de investiție pentru proiectele onshore eligibile

Impozitarea suplimentară sau redevențe mai mari se aplică numai operațiunilor cu profitabilitate extraordinar de ridicată. In Marea Britanie, Polonia, Olanda, Danemarca, Irlanda, costurile de explorare sunt deductibile în întregime la înregistrarea în contabilitate; in Marea Britanie, investițiile sunt deductibile în întregime la înregistrarea în contabilitate pentru SPT;  in Polonia, Irlanda, Danemarca se ofera 30% deducere suplimentară a costurilor cu investiţiile (5% pe parcursul a 6 ani).  Olanda acorda 10% deducere suplimentară anuală pentru cheltuielile de operare și pentru amortizarea costurilor cu investiţiile, iar in Marea Britanie, pierderile sunt indexate pentru a se asigura că impozitul pe profitul suplimentar (SPT) este aplicat numai după ce investitoriiși-au recuperat costurile și au obținut un profit rezonabil (10% factor de indexare).

In Polonia si Irlanda, cota de impozitare este de 0% SPT până când factorul R este de 1.5 (adică veniturile cumulate ating 150% din cheltuielile operaționale (OPEX) și cheltuielilor de investiții (CAPEX) cumulate), la vecinii nostri din Bulgaria, cota de impoztare suplimentara este de 2.5% redevențe când factorul R < 1.5. Grecia are 2% redevențe când factorul R < 0.5 și 5% redevențe când factorul R este între 0.5 și 1, pentru concesiuni acordate începând cu anul 2014.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here