Asociaţia Română a Companiilor de Explorare şi Producţie Petrolieră ( ROPEPCA ) a primit cu surprindere vestea aprobării creşterii tarifului încasat de compania de stat Conpet în contul serviciului de transport prin sistemul naţional de conducte a ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului extrase din zăcămintele româneşti.
“Am aflat din presă că în Monitorul Oficial a fost publicat noul ordin privind tariful de transport al ţiţeiului intern. Suntem surprinşi că procesul de dezbatere şi consultare publică, aşa cum a fost iniţiat în ianuarie 2016, nu a fost finalizat conform calendarului propus şi agreat de toate părţile implicate în dialog. În mod evident, decizia ANRM vine în contradicţie cu una dintre primele priorităţi asumate de Ministerul Energiei, şi anume aceea de a susţine producţia internă”, afirmă Artur Stratan, preşedintele în exerciţiu al ROPEPCA.
Din perspectiva ROPEPCA, sectorul petrolier românesc va fi puternic afectat de creşterea tarifului de transport într-un context defavorabil de preţ la ţiţei şi supraimpozitare a operaţiunilor. Presiunea suplimentară adusă de mărirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei/tona de ţiţei transportată prin conducte poate ameninţa supraveţuirea unui întreg sector economic şi poate crea un precedent periculos pentru acţiuni similare viitoare.
Scumpirea serviciului de transport intern al ţiţeiului şi produselor asociate cu peste 1,4% şi scumpirea serviciului de transport al ţiţeiului din import va conduce la creşterea cu mai bine de 1 milion de euro, raportat la anul trecut, a sumelor plătite de producătorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu, deşi producţia este în scădere, preţul de tranzacţionare continuă să fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se menţine la cote superioare mediei europene.
Majorarea este de natură să erodeze suplimentar competitivitatea ţiţeiului de producţie autohtonă, în condiţiile în care doar scăderea preţului la ţiţei a provocat creşterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril în 2014 la peste 7,5% la preţurile actuale. O asemenea măsură poate stimula importurile de ţiţei, în condiţiile în care deficitul balanţei comerciale a crescut cu 38% în 2015 faţă de 2014.
De la an la an, cantitatea de ţiţei din producţia autohtonă transportată de Conpet scade, o tendinţă accentuată de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afectează şi România. În opinia companiilor membre ale ROPEPCA, sistemul de transport al ţiţeiului şi produselor asociate prin conductele Conpet poate reprezenta o alternativă viabilă comercial şi eficace la transportul rutier sau feroviar, atât timp cât nivelul de tarifare, extinderea teritorială a conductelor şi calitatea serviciilor oferite ţin cont de climatul economic general şi de condiţiile specifice din piaţa de profil.
ROPEPCA: De la înfiinţarea sa în anul 2012, Asociaţia Română a Companiilor de Explorare şi Producţie Petrolieră ( “ROPEPCA” ) şi-a propus să fie un promotor al industriei onshore, pentru sprijinirea dezvoltării, diversificării şi competitivităţii industriei. ROPEPCA beneficiază de adeziunea membrilor celor mai activi în industria onshore şi cuprinde acum 19 membri: ADX Energy, Amromco, Aurelian Petroleum, Bankers Petroleum, East West Petroleum, Expert Petroleum, Fora Oil & Gas, Hunt Oil, Moesia Oil & Gas, NIS Petrol, Oilfield Exploration Business Solutions, OMV Petrom, Panfora Oil and Gas ( MOL Group ), Raffles Energy, Repsol, Sand Hill, Stratum Energy, Winstar Satu Mare/Serinius Energy, Zeta Petroleum.