Reprezentanți din departamentele de supply chain și logistică s-au reunit, pe 4 iunie 2025, la ediția de la Cluj-Napoca a evenimentului „Supply Chain & Logistics Forum”, pentru a discuta despre cum pot organizațiile să răspundă provocărilor din domeniu, asigurând, totodată, continuitatea lanțurilor de aprovizionare. Invitații au analizat, totodată, strategiile inovatoare din managementul lanțurilor de aprovizionare și logistică și au descoperit cele mai noi tehnologii și soluții digitale.
Conferința a pus accent pe nevoia de adaptabilitate și flexibilitate în contextul unei lumi VUCA, unde toate componentele lanțului de aprovizionare funcționează ca niște piese de domino interconectate. Experții au subliniat importanța factorului uman în transformarea digitală, evidențiind că, în ciuda automatizărilor și implementării inteligenței artificiale, omul rămâne elementul central care face diferența. Participanții au mai vorbit și despre investiția în dezvoltarea echipelor, comunicarea eficientă între departamente și construirea unei culturi organizaționale solide, acestea reprezentând pilonii unei strategii de supply chain reziliente, capabile să facă față provocărilor viitoare.
PRIMA SESIUNE
Ramona Creț, Supply Chain Manager, FAIST Metalworking, a deschis prima sesiune evenimentului, vorbind despre lanțurile de aprovizionare într-o lume VUCA.
„Incertitudinea există și știm că ne afectează puțin mai mult. Toate potențialele întârzieri, precum războiul din Ucraina, taxele impuse de SUA, războiul comercial dintre SUA și China, totul este foarte complex, iar componentele lanțului de aprovizionare sunt ca niște piese de domino. Clienții schimbă cerințele, se schimbă datele de livrare, se schimbă politica peste noapte. Relația cu furnizorii este mult mai complexă. Trebuie să fim mereu în alertă, însă este important ca noi să ne adaptăm și să evoluăm pe măsură ce tehnologia devine mai complexă”, a explicat ea.
În continuare, Cosmin Băroiu, General Manager, Mantis România, care a adus în discuție transformarea lanțurilor de aprovizionare și impactul inteligenței artificiale asupra acestui proces.
„Este important să vă definiți cerințele și să le adaptați la nevoia voastră reală. Lipsește, de foarte multe ori, a gândi în perspectivă – ce este util pentru noi peste 6 luni sau mai mult. Este, totodată, important să facem o cercetare în piață și să avem o perspectivă pe termen mai lung, întrucât există riscul ca business-ul tău să crească exponențial, dar furnizorul de IT să rămână în urmă. Este important ca furnizorul să crească o dată cu tine, să se poată adapta la nevoile companiei la orice moment. Trebuie, totodată, să implicăm de la upper management, C-level și până la colegii din depozit. Este important să le oferim angajaților instruire despre cum să utilizeze eficient noul sistem, de la funcții de bază la funcții avansate. Trebuie să fim conștienți că proiectul este al nostru, astfel că trebuie să avem în echipă o persoană dedicată pe proiect. Este important să instruim oamenii suficient de bine cât să poată testa amănunțit sistemul”, a spus el.
A urmat un panel la care au participat: Bogdan Suciu (Continental), Marius Besteliu (Inter Cars România), Marius Hrini (Copeland), Flavius Creț (Raben Logistics România, ARILOG), Laura Simion (Kruhnen Europe Logistik, ARILOG) și Ștefan Pap (Klausen Exim), moderator fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.
În contextul actual, definit de numeroase provocări, astfel că oamenii din departamentele de supply chain și logistică trebuie să fie cât mai adaptabili, au fost de părere invitații la panel.
În acest context, Flavius Creț, Regional Branch Manager, Raben Logistics Romania, Vicepreședinte ARILOG, a explicat: „Cu așezarea situației politice în România, vedem un potențial de dezvoltare. Cred că problema este mai mult pe partea de oameni. Toți ne dorim colegi deja formați, care să aibă experiență și să producă efecte din prima zi. În practică, lucrurile nu se întâmplă așa, astfel, focusul nostru este să dăm o șansă tinerilor care își doresc o carieră în supply chain. Vin colegi tineri care vor și ei ca lucrurile să se întâmple rapid, însă este nevoie de timp ca lucrurile să se întâmple. Focusul nostru este de a ne extinde echipa, de a extinde serviciile. Omul face diferența în tot ceea ce facem. Ceea ce promovez întotdeauna este că adaptabilitatea și flexibilitatea sunt sfinte, lucruri pe care le transmit întotdeauna echipei. Trebuie să fim cât mai flexibili, cât mai creativi, să avem o deschidere. Când vine vorba de digitalizare, la nivel de grup avem un apetit în acest sens. Mă bucur să văd că există un roboțel care poate face lucruri repetitive, cât să nu mai pierdem vremea cu ele. În egală măsură, focusul și direcția grupului rămân tot despre oameni.”
O altă trăsătură cheie este reziliența, au mai fost de acord invitații. Astfel, Marius Besteliu, Director Logistică, Inter Cars Romania, a adăugat: „Anul 2025 a început cu o continuare a oportunităților pe care le-am dezvoltat pentru depozitul nostru. Suplimentar, riscurile pe care le-am văzut și pentru care ne-am și pregătit s-au întâmplat, cum ar fi impactul riscului valutar. Eram pregătiți, însă cu toții aveam la momentul bugetării un wishful thinking. Prin operaționalizarea depozitului național, vedem posibilitatea de a avea un portofoliu de produse semnificativ mai mare, care să fie mai aproape de clienții noștri. Din punct de vedere al rezilienței, ne uităm dacă ceea ce facem acum este suficient pentru azi, pentru mâine, pentru următorii 5 ani. Începem să facem planuri, în funcție de informațiile venite de la oameni. Tool-ul nou cel mai bun este cel de care îți spune omul, pe care îl cauți în piață și îl integrezi. Astfel, construiești încredere prin faptul că asculți ceea ce are nevoie și, după implementare, dobândește și reziliența că s-a dezvoltat și că a și învățat ceva nou.”
„2025 a venit cu o pregătire pentru criză, însă acum putem vedea lucrurile mult mai clar față de 2020, de exemplu. În anii următori vom avea o criză în industria automotive, dacă nu și în celelalte industrii. Noi am continuat în mare parte proiectele. Am avut proiecte de restructurare complexe încă din 2018. Pe logistică, avem proiecte cheie în fiecare arie a supply chain-ului. Am dezvoltat un tool pentru a facilita negocierea contractelor, care conține template-uri cu tool box-uri pentru fiecare paragraf în parte, întrucât avem undeva la 3.000 de furnizori în numeroase țări. Astfel, colegii pot să răspundă la întrebări cât mai ușor. Mă interesează foarte mult ca oamenii mei să nu piardă timp răspunzând la întrebări ușoare. Am demarat un proiect prin care un chatbot să poată răspunde ușor colegilor din supply chain, iar oamenii să poată să se ocupe de activități care aduc valoare”, a spus, la rândul său, Bogdan Suciu, Head of Supplier and Business Partner Management pentru sectorul Automotive, Continental.
Un alt subiect abordat în panel a vizat integrarea de soluții pe bază de AI pentru facilitarea activității din departamentele de supply chain și logistică, însă invitații au adus în discuție datele și necesitatea ca acestea să fie procesate, filtrate și interpretate.
„Cele mai multe companii extrag date din diverse soft-uri și le analizează și le reinterpretează în Excel la presiunea conducerii. Poți digitaliza, automatiza raportările, însă la final trebuie să ne gândim: cine transportă marfa, dacă nu șoferul român? Din păcate, presiunea vine tot pe furnizori atunci când ne gândim de unde reducem costurile. Sunt foarte multe falimente, în special pe zona de transport național și internațional. Vedem și achiziții Sunt mișcări în piață, dar toată lumea se uită la optimizări și costuri. Tot pe oameni ne bazăm și nu avem cum să implementăm inteligența artificială în locul șoferului sau în locul manipulantului. Poate pentru anumite părți poți interveni, însă cineva va împacheta coletul atunci când ai comenzi atipice? Tot omul le face. Văd o perspectivă de 5-6 ani în care, cu toate eforturile, va trebui să ne uităm la o forță de muncă obișnuită cu echipamente, cu mașini. Din acest punct de vedere, ne dorim să derulăm un proiect de a reîntoarce sistemul de școală profesională și învățământ dual, cât să putem pregăti următoarele generații. E clar că trebuie să existe și meserii și trebuie să avem forță de muncă locală”, a spus Laura Simion, CEO Kruhnen Europe Logistik, Vicepreședinte ARILOG, în acest context.
La rândul său, Ștefan Pap, Procurement Manager, Klausen Exim, a intervenit precizând că: „AI-ul, la nivel declarativ, este frumos, însă la nivel practic, am implementat RPA. Anul 2025 a continuat într-un mod rezervat, pentru că din 2023 piața de retail s-a contractat. Este important ca noi toți să știm în ce măsură ne putem menține linia de business, echipele, proiectele și cum să gestionăm acest context nefavorabil. Este o volatilitate foarte mare a pieței, în ceea ce înseamnă inflația, materiile prime. Ba, mai mult decât atât, suntem dependenți de rute sau de furnizori. Importând mărfuri, am avut întârzieri în ceea ce privește tot lanțul logistic. Pentru noi, a fost un an rezervat. Am făcut analize de risc pentru a putea face față noilor provocări și proiecte. Este util AI-ul, însă trebuie să facem analize și să înțelegem ce ni se potrivește la nivel de business.”
„Introducerea de tool-uri RPA ne-a ajutat foarte mult, însă am observat o creștere a lipsei de flexibilitate sau ascunderea în spatele sistemului. Ar trebui să fie clar pentru toată lumea, pentru orice organizație, că noi controlăm sistemul, nu el ne controlează pe noi. Ar trebui să ne ajute, nu să fie folosit ca o scuză pentru lipsa de flexibilitate sau în oferirea de servicii”, a răspuns, în continuare, Marius Hrini, Supply Chain Manager, Copeland.
A DOUA SESIUNE
Mirela Scărlătescu, Supply Chain Consultant, a deschis cea de-a doua sesiune vorbind despre necesitatea ca organizațiile să se adapteze pentru următoarele generații de profesioniști în supply chain și logistică.
„Toată lumea vrea să livrăm rapid, este important să înțelegem că lucrurile necesită timp. Nu putem susține acest lucru în mod constant altfel. Trebuie să avem grijă la echipele noastre. Să identificăm, antrenăm, motivăm, acordăm putere, facem mentorat. În România, ne este teamă să cerem sau să dăm feedback. Dacă îi spunem cuiva ceva, o ia ca pe un atac la persoană, însă feedback-ul este un instrument gratuit care ne ajută să optimizăm activitatea și modul în care suntem la locul de muncă. Este foarte important ca un om să fie echilibrat la locul de muncă, pentru că altfel nu va putea performa. Noi ca manageri suntem responsabili ca ei să fie acolo unde trebuie. Avem generații diferite în echipele noastre, astfel că trebuie să îi motivăm 1 la 1. Pentru un dialog fluent, trebuie să discut cu fiecare om, să vedem cum poate performa mai mult, cum îl putem motiva. Să nu uităm de inteligențele multiple; oamenii sunt diferiți și este bine să avem oameni cu diverse inteligențe, diverse experiențe, diverse comportamente, pentru că astfel putem performa mai frumos, având un mix de valori”, a spus ea.
Andreea Selin, Site General Manager, Celestica, Oradea, Romania, a participat la un dialog 1-to-1 cu Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark. Astfel, ea a precizat: „Este important să le explicăm oamenilor de ce avem nevoie de schimbare. După ce înțeleg, este important să îi și implicăm în procesele de transformare, să comunicăm. Am avut comunicări 1 la 1, am avut comunicări în echipe, au putut pune întrebări. Din postura de General Manager, ce e interesant este că poate vreau să văd anumiți indicatori; însă uneori devine greu să prioritizezi indicatorii care au sens pentru tine vs. cei care ți se solicită, însă cred că cei mai importanți sunt cei care indică satisfacția angajaților, a clienților, a acționarilor. Riscul este să te pierzi printre multitudinea de indicatori sau pot fi folosiți în mod greșit. Am investit foarte mult pe zona de cultură și mediu de lucru, cât să creăm un mediu cu «lipici» pentru oameni. Oamenii chiar stau cu noi. Ne-am uitat la ce fel de oameni avem și la ce își doresc ei. Am făcut grupuri pentru fiecare, pentru lucrurile pe care și le doresc. Ne ocupăm mult de dezvoltarea lor. Pe lângă training-uri tehnice, avem și training-uri de soft skills, atât pentru populația directă, cât și pentru cea indirectă. Totodată, punem accent pe succesorat – să identificăm oameni care să ne ia locul, să identificăm de ce skill-uri au nevoie și să îi pregătim.”
În continuare, Laura Simion, CEO Kruhnen Europe Logistik, Vicepreședinte ARILOG, a vorbit despre trendurile din zona de e-commerce.
„Aș vrea să înțelegem ce înseamnă să ne adaptăm. Dacă din punct de vedere al comerțului global avem undeva la 55.8% utilizatori care vând ceva online, vom vedea că în Europa se mențin aceste trenduri. În România, însă suntem undeva la 5% cu vânzările online, față de SUA care au un procent de 33%. Dacă ne uităm la utilizatorii de internet, avem 92% români care folosesc internetul, însă nu și cumpărăm. În România, doar 47% folosesc internetul pentru a cumpăra ceva online. Din studiul ARILOG, în momentul în care au fost întrebați care sunt cele mai mari riscuri în ceea ce privește viitorul organizațiilor din perspectiva logisticii, toată lumea a vorbit despre lipsa forței de muncă și despre întreruperile din lanțul logistic. Tot din acest studiu a reieșit că doar 39% din companii folosesc un WMS. Toată lumea se uită la optimizarea costurilor și la schimbările comportamentului consumatorilor. Principalele trenduri din acest an sunt: automatizările din depozit, creșterea eficienței inteligenței artificiale și adoptarea inițiativelor eco. Este important că 3 din 4 companii vor putea să se adapteze la orice piețe după implementarea digitalizării”, a spus ea.
Anca Tomos, Supply Chain Expert, Alstom Romania, a participat la un dialog 1-to-1 cu Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, precizând: „Cea mai mare provocare pe care o vedem acum este comunicarea între toate departamente, începând de la sourcing, logistică, engineering și depozite, pentru că, de exemplu, buyerul poate fi în Germania, inginerul în Franța și, astfel, este foarte greu să fim toți împreună și să ne aliniem. O aliniere este foarte importantă, să ne strângem în întâlniri scurte în care să ne punem la zi cu tot ce s-a întâmplat și să ne facem planul de acțiune pentru ceea ce urmează. Este esențială partea de comunicare, să oferim vizibilitate colegilor. Încercăm să oferim suport și training furnizorilor, avem și o academie dedicată lor. Până la urmă, la comunicare se rezumă totul. Bineînțeles, când ei întâmpină probleme sau dificultăți, suntem alături de ei și le oferim toate cunoștințele noastre, le oferim recunoaștere cu fiecare situație.”
Cătălin Văleanu, Director de Operațiuni, Activeland Logistics, a încheiat ediția de la Cluj-Napoca a evenimentului „Supply Chain & Logistics Forum”, vorbind despre cum pot organizațiile să construiască un lanț de aprovizionare eficient.
„Pentru a construi un lanț de aprovizionare eficient trebuie să cunoaștem gradul de risc, care este probabilitatea ca evenimentul să se întâmple și care ar fi impactul asupra lanțului logistic. Un alt risc ce va deveni din ce în ce mai mare ca grad este partea de cybertax. Identificarea riscurilor nu este singurul pas pentru a construi un lanț de logistică rezilient, ci trebuie să ne consolidăm și rețeaua de furnizori. Cum putem face zona de sourcing? Prin localizare sau regionalizare. Există foarte multe tehnologii pe piață, însă vizibilitatea unui lanț de aprovizionare este foarte importantă pentru a ne da seama dacă un eveniment ne va afecta în mod direct sau indirect. Sunt foarte multe tool-uri care ne pot ajuta în acest sens, însă este foarte important să avem această vizibilitate într-un mod care ne permite să luăm decizii”, a spus el.
Evenimentul a fost organizat de BusinessMark
Partenerii conferinței au fost: DP World, Mantis, Macromex
Evenimentul a fost organizat cu susținerea: Asociației ARILOG, USER
Partener de tehnologie a fost: 4pay.ro
Partener de monitorizare: mediaTrust
Parteneri media: Arad24.net, Express de Banat, Ziarul Clujean, Bănățeanul, spotmedia.ro, Ziua Cargo, Dainau.ro, instalnews.ro, Logistic Post, spațiulconstruit.ro, ProIdea, iBuild, depozitinfo.ro, birouinfo.ro, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, Revista Piața, Debizz, Transilvania Business, BusinessVoice, PRwave, angajatorulmeu.ro, digital-business.ro, România Durabilă, Economistul, Club Economic, BusinessPress, MATEK
BusinessMark – events designed to make an impression!
Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret. Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.
Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului.