spot_img
AcasăComunicatePrețurile gazelor naturale pe piața engros vor fi tot mai mici dar...


Prețurile gazelor naturale pe piața engros vor fi tot mai mici dar și tot mai volatile

În cursul lunii octombrie 2025 s-au semnat la Atena, contracte pentru milioane de tone de LNG care vor ajunge în Europa în următorii ani. Aceste contracte au particularitatea de a fi conectate la prețul gazelor de pe bursa din SUA care este la jumătate față de prețul de pe bursele europene. În același timp, mobilitatea net superioară a gazelor lichefiate față de importul gazelor prin conducte va aduce o volatilitate mai mare a prețului acestor gaze.

SUA este cel mai mare exportator de GNL din lume, în luna octombrie 2025 au exportat o cantitate record de GNL 10,1 milioane de tone într-o singură lună , din care cca 69% a mers în Europa. Exporturile SUA de GNL urmează să crească în baza contractelor semnate recent, de la 14,9 Bcf/zi în 2025 (+25% față de 2024), la 16,4 BCF/zi în 2026 (+35% față de 2024) și  la 28 BCF/zi în 2029 (+105% față de 2024).

Europa semnează tot mai multe contracte pe termen lung cu furnizori americani (Exxon, Cheniere, Venture Global etc.), ceea ce stabilește o legătură structurală TTF–Henry Hub, nu doar un spot.

Prețurile din Europa vor urma următoarea corelație teoretică :

Preț TTF (EUR/MWh) = Preț Henry Hub (EUR/MWh) + 13 – 16 EUR/MWh (licență + lichefiere + transport + regazeificare) + 0–10 EUR/MWh (prima de risc Europa / tensiuni regionale)

Pe baza datelor IEA și a structurii pieței, în cadrul de scenarii rezonabile putem estima prețul mediu al gazelor livrate în Europa. Plecând de la ipotezele că prețul Henry Hub rămâne în intervalul 10 – 14,3 EUR/MWh (3–4,5 USD/MMBtu la cursuri actuale) în 2026–2027 , într-o balanță relativ confortabilă între producție US onshore și cerere internă + GNL; capacitatea de GNL SUA continuă să crească, reducând spread-urile structurale și Europa pierde treptat restul fluxurilor rusești via Ucraina, deci rămâne dependentă de GNL, iar cererea asiatică rămâne scăzută, rezultă următoarele scenarii:

Scenariu „bază” (probabilitate moderată) – piață relativ echilibrată

    • Henry Hub: 10 – 14,3 EUR/MWh (3–4,5 USD/MMBtu)
    • TTF: 22–35 EUR/MWh (7–11 USD/MMBtu)
    • Spread TTF–Henry Hub: 12–22 EUR/MWh  (4–7 USD/MMBtu)
    • Oferta suplimentară de GNL din SUA + Qatar apasă prețurile în jos, dar Europa tot plătește o primă pentru: Dependența de import, costul lanțului GNL și riscurilor geopolitice  (Ucraina, Orientul Mijlociu).

Scenariu “bearish” pe preț – GNL foarte abundent, cerere slabă

    • Hub Henry: 8 – 11 EUR/MWh (2,5–3,5 USD/MMBtu)
    • TTF: 15–25 EUR/MWh
    • Spread TTF–Henry Hub: 9,5–16 EUR/MWh  (3–5 USD/MMBtu)
    • Ce ar putea produce asta: ierni blânde câțiva ani la rând, cerere industrială redusă din Europa și Asia si mai ales finalizarea tuturor proiectelor de GNL.

Scenariu “bullish” – șoc de ofertă sau cerere

    • Hub Henry: 12,7 – 19 EUR/MWh (4–6 USD/MMBtu)
    • TTF: 40–80 EUR/MWh
    • Spread TTF–Henry Hub: 32 – 63 EUR/MWh (10–20 USD/MMBtu)
    • Ce ar declanșa asta: probleme tehnice majore la 1–2 terminale mari de GNL, iarnă foarte rece în Europa și Asia și eventuala escaladare geopolitică (LNG redirectat, blocaje maritime etc.).

În esență, legătura Europa – Henry Hub pe termen scurt (2026 – 2027), TTF are șanse mari să determine ca prețul gazelor în Europa să rămână semnificativ peste Henry Hub, cu valori de cca. 26–32 EUR/MWh, dar spread-ul mediu o să fie mai mic decât în ​​perioada de criză 2022–2023, tocmai din cauza abundenței de GNL (valori ale spredului de 16 – 22 EUR/MWh).

Abundența de GNL din SUA va acționa ca un „plafon”. Dacă TTF urcă prea mult peste costul complet al GNL pe baza Henry Hub, cargo-urile sunt redirecționate spre Europa până când prețul coboară. Practic, pretul Henry Hub la care se adaugă costul de transport GNL și cursul valutar EUR-USD, devin o referință de preț pentru gaze în Europa.

Dar este important de acceptat că TTF nu va fi niciodată Henry Hub la care se adaugă o constantă perfect stabilă datorită: congestiilor de infrastructură (regazeificare, rețele de transport), a diferențelor de taxare, a taxării CO₂, a diferitelor reglementări naționale, a dinamicii cerere–ofertă în Europa vs Asia etc.

 

Dumitru Chisăliță

Președinte AEI













RELATED ARTICLES