ANAF irosește bani pe controale inutile, dar nu reușește să recupereze datoriile de la rău-platnici. Sunt doar două dintre marile reproșuri aduse de Fondul Monetar Internațional Fisc-ului. Toate celelalte sunt cuprinse în „Raportul de asistență tehnică privind Îmbunătățirea Administrării Riscului de Conformare pe care îl prezintă Marii Contribuabili”, întocmit în urma vizitei experților FMI, din 7-21 aprilie 2016, pe baza datelor valabile în septembrie 2015, informează Agerpres.
Directia Mari Contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) nu reuseste sa isi atinga scopul, acela de a reduce decalajul dintre taxele datorate si cele incasate, din cauza faptului ca risipeste resurse pe activitati care aduc putini bani la buget, nu are o abordare strategica, iar rezultatele sunt slabe. În raport se menționează că „Este foarte probabil ca eforturile ce se fac (in cadrul DMC-n.r.) sa nu aiba un impact prea mare asupra gap-ului fiscal, daca acest impact exista. (…) Resursele de control irosite pe inspectii neproductive sunt enorme”, se mentioneaza in raport. Printre cauzele care genereaza aceasta situatie se numara faptul ca aproximativ 46% din resursele anuale de control ale DMC sunt utilizate pentru rambursari de TVA, rezultate semnificative obtinandu-se in doar 10% din inspectiile efectuate.
Mai mult, Fondul Monetar Internațional mai remarcă faptul că timpul utilizat la fiecare inspectie este prea mare in comparatie cu standardele internationale. „In Romania, o inspectie de rambursare de TVA la un mare contribuabil dureaza in medie jumatate de an, in timp ce in administratiile avansate astfel de inspectii dureaza o zi sau chiar mai putin.”, se mai noteaza in raport. Conform documentului, 20% din resursele anuale de control sunt concentrate in principal pe planuri de control elaborate „de jos in sus”.
FMI vine, însă, și cu reomandări. Fondul propune ca ANAF sa modifice criteriile de selectie a contribuabililor administrati de Directia Mari Contribuabili (DMC), astfel incat principalul criteriu sa fie nivelul cifrei de afaceri, si sa asigure salarii competitive angajatilor cheie. In plus, pe termen scurt, FMI sustine ca ANAF ar trebui sa mentina sau chiar sa majoreze numarul de angajati ai DMC, chiar daca prin aplicarea noilor criterii populatia administrata de DMC (angajatii companiilor din portofoliu -n.r.) s-ar putea reduce semnificativ. În același timp, personalul Directiei ar trebui instruit prin cursuri de pregatire profesionala, inclusiv prin programe de schimb cu administratiile fiscale avansate.
Pe termen mediu (1 – 3 ani), FMI recomanda ANAF sa asigure pentru DMC o cladire corespunzatoare, mijloace de transport suficiente si instrumente tehnice moderne adecvate, pentru realizarea de controale fiscale electronice. In acelasi timp, FMI solicita „asigurarea de salarii competitive la nivelul domeniului de activitate, pentru directorii si personalul cheie al DMC, in mod special pentru inspectorii de control, departamentul juridic si expertii TI, pentru a atrage si pastra personalul cu calificari si competente exceptionale„, se mai arata in documentul citat.
Într-un comunicat al Ministerului Finantelor Publice, transmis presei, se arată că Directia Generala de Administrare Mari Contribuabili a inceput sa puna in practica unele masuri de imbunatatire a activitatii precum recrutarea de personal calificat si implementarea structurilor organizatorice a Directiei cu specializari si segmente pe sectoare de activitate. „Transparenta este unul dintre principalele obiective ale mandatului meu. Publicarea rapoartelor FMI privind activitatea ANAF- Mari Contribuabili este un pas urias in aceasta directie. Consider ca este important sa avem o evaluare obiectiva a activitatii ANAF si ca aceasta analiza sa poata fi consultata de toti cetatenii. Asa putem intelege mai bine complexitatea activitatii ANAF, problemele pe care le intampina institutia si solutiile pe care le aplica pentru imbunatatirea calitatii serviciilor oferite contribuabililor. Tocmai de aceea continuam reforma ANAF si am inceput deja sa implementam recomandarile din rapoarte„, a declarat ministrul Finantelor Publice, Anca Dragu. Potrivit Ministerului Finantelor, in ultimii 5 ani, din 100 de rapoarte ale misiunilor tehnice pe administrare fiscala ale FMI doar patru au fost publicate in Danemarca, Finlanda, Italia si Polonia.