spot_img
AcasăComunicateJTI aduce genii ale dansului contemporan la București


JTI aduce genii ale dansului contemporan la București

Mats Ek, Ana Laguna, Susanne Linke și Dominique Mercy vor prezenta Quartet Gala, la Teatrul Național București, în cadrul Întâlnirilor JTI. Cei patru artiști consacrați, selectați de coregraful Daniele Cipriani, demonstrează într-un spectacol original că, în pofida trecerii anilor, dansatorii maturi sunt izvor nesecat de experiență, emoții, înțelepciune, profunzime.

„Este o onoare ca la această a 17-a ediție a Întâlnirilor JTI, să avem la București patru legende ale dansului contemporan: Mats Ek, care a fost invitat al Întâlnirilor în 2005, cu un proiect al Cullberg Ballet, precum și Ana Laguna, Dominique Mercy și Susanne Linke. Văd multă emoție și energie pozitivă, care se vor transforma cu siguranță, în serile care urmează, în forță creatoare. Vom fi martori ai unui mix de contraste și experiențe: un nordic, o spaniolă, o nemțoaică și un francez, într-un spectacol organizat de un italian. Acest spectacol va demonstra încă o dată că, în cadrul limitelor și în ciuda lor, oamenii pot fi cu adevărat liberi și pot găsi posibilități de expresie extraordinare”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria, la conferința de presă în cadrul căreia au fost prezentați invitații Întâlnirilor JTI din acest an.

Daniele Cipriani, coregraf: „Quartet Gala, spectacolul care a adus laolaltă patru genii ale dansului, a debutat anul trecut la Roma. Lucram cu Ana Laguna în Positano și ne-a venit ideea să prezentăm o gală dedicată acestor patru legende. Simt că este un proiect care va crește și va merge mai departe, poate că Nacho Duato va îmbunătăți acest concept. Publicul italian a fost încântat de acest spectacol, sper că și cel de la București va fi încă și mai încântat.”

Mats Ek: „Eu și Ana vom prezenta Cartoful, o coregrafie ce înfățișează relația dintre doi oameni, bărbat și femeie, prin intermediul acestui aliment de bază. Amintirea este un moment special, al unui bărbat care încearcă să învie clipele trăite odinioară. Acest pas-de-deux reflectă maturitatea dansului nostru. Știm că dansul este conectat la tinerețe și frumusețe, dar suntem conștienți că un trup ca al nostru, chiar fără a fi tânăr, are capacitatea de a simți muzicalitatea și impulsul creator. Mai puțin înseamnă mai mult, dacă folosești ceea ce ai la adevăratul potențial. Mai puțin e mai puțin, dacă nu o faci. Uităm de noi înșine și de vârsta noastră și ne folosim cunoașterea și experiența, acceptăm că trupul e capabil de mai puțin, dar știm să găsim limbajul potrivit astfel încât să reflecte mai mult.”

Ana Laguna: „Dansul la o vârstă ca a noastră este și o chestiune de acceptare a limitelor și, totodată, de deschidere pentru ceva nou. Dansul clasic e minunat de privit, pentru că e interpretat de oameni tineri, dar nu trebuie să privim dansul ca pe un decor. Dansul trebuie să reflecte, mai presus de orice, viața, în toată complexitatea ei. Așadar, de aceea suntem aici”.

Dominique Mercy: „La Festivalul Elixir care are loc la Londra, au fost invitați doar dansatori maturi. Acolo m-am întâlnit cu Pascal Merighi, coregraful solo-ului meu, dar am și împărțit pentru prima dată scena cu Mats Ek și Ana, ceea ce a fost extraordinar. Suntem fericiți că acest proiect a prins viață. Eu nu aș fi aici fără Pina Bausch, îi sunt foarte recunoscător, dar nu este ceva care să se poată citi în acest solo. Piesa reprezintă momentul în care sunt acum, de fapt. Să dansezi la o astfel de vârstă e o confruntare cu formarea ta ca dansator, este ceva organic, dat fiind că noi am avut privilegiul de a ne dezvolta, de a crește. Nu trebuie să fim afectați de limitele impuse de vârstă. Suntem norocoși că avem capacitatea de ne folosi abilitățile, nu trebuie sa fim perfecți din punct de vedere fizic, ci să înțelegem unde ne aflăm din perspectiva evoluției umane și artistice. Când un mare artist de la Wuppertal Tantztheatre s-a retras și l-am întrebat de ce, mi-a răspuns: vei simți singur momentul în care trebuie să te oprești”.

Pascal Merighi, coregraf al solo-ului interpretat de Dominique Mercy: „Este foarte important să vezi dansatori maturi dansând. Personal, mi-am schimbat perspectiva și îmi doresc să îmi construiesc tehnica și abilitățile ca să pot dansa cât mai mult timp. Este important să existe o cale deschisă pentru artiștii maturi. Ceea ce am construit împreună cu Dominique este mai mult a împărtăși și a arăta sensibilitate, dragoste pentru muzică, mâncare, vânt, citit, mare, pentru tot… Este mai mult despre a împărtăși, dincolo de a arăta doar imagini, este o bucurie pentru tot și toate”.

Susanne Linke: „Pentru solo-ul meu din Quartet Gala am ales o muzică puternică: ultimele opt minute din Sărbătoarea primăverii. Dore Hoyer era o dansatoare solo, o figură pasionantă pe scenă. M-am pregătit si am muncit mult, dar am vrut să dansez pentru mine, nu m-am gândit că o s-o fac și în fața publicului. Acum mă aflu aici și, iată, sunt câțiva oameni destul de nebuni care au crezut în mine. Voi spune ceva banal. Dansul este un clișeu în mintea oamenilor – că trebuie să fii tânăr și frumos, să ai o energie pozitivă și proaspătă. Dar cred că dansul înseamnă și evoluție subtilă și spirituală, care presupune și suferință, și catharsis, iar pentru a le exprima e nevoie de personalități puternice. Cu toții ne dorim să fim iubiți, când publicul ne aplaudă și ne răspunde, avem o motivație de a merge mai departe, de a continua”.

Inaugurate în anul 2000, de celebra companie de balet Bejart Ballet Lausanne, Întâlnirile JTI  au găzduit dansatori, coregrafi și trupe de balet celebre: Nacho Duato și Compania Nacional De Danza, Joaquin Cortes, Alvin Ailey American Dance Theater, Tango Pasion, Les Ballets de Monte-Carlo, Sylvie Guillem și Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu și Baletul Național din Chile, Alonzo King Lines Ballet, Vortice Dance Company, Maria Pagés și Sidi Larbi Cherkaoui, Akram Khan Company.

Evenimentul este organizat și în acest an de Fundația Art Production, beneficiind de consilierea artistică a Silviei Ghiață.





















RELATED ARTICLES