Quo Vadis 2021: Digitalizarea va reduce costurile în piața asigurărilor. Educația financiară digitală este prioritară

0
29
sursa foto: digitalistmag.com






Accelerarea procesului de digitalizare reprezintă o necesitate absolută pentru industria asigurărilor, mai ales în noul context generat de pandemia COVID-19. Aceasta a fost concluzia centrală a dezbaterilor care au avut loc în cadrul conferinței ”Quo Vadis!” –  Digitalizarea asigurărilor – prioritate ZERO, organizată de Institutul de Studii Financiare, alături de compania de publishing DC News.

La eveniment au participat reprezentanți la cel mai înalt nivel din partea Autorității de Supraveghere Financiară, Ministerului Educației, Ministerului Finanțelor, Institutului de Studii Financiare, Comisiei pentru comunicații și tehnologia informației din Senat, Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaților, precum din partea organziațiilor profesionale din piața asigurărilor.

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu, a spus, în dechiderea conferinței, că nevoia de digitalizare și de informatizare, la nivelul instituțiilor și al companiilor, este mai acută ca oricând. „Numai prin informatizare intensivă vom putea lua decizii în timp scurt, în interesul consumatorului de servicii financiare non-bancare. Avem proiecte importante în ceea ce privește digitalizarea activității și proceselor, care au loc în cadrul Autorității”, a arătat domnul Nicu Marcu.

Președintele A.S.F. a mai spus că piața asigurărilor a făcut pași importanți din perspectiva digitalizării, mai ales în contextul generat de pandemia COVID-19.

La rândul său, domnul Valentin Ionescu, Președintele Institutului de Studii Financiare, a arătat că digitalizarea poate contribui, din perspectiva consumatorilor, la reducerea costurilor și la creșterea transparenței, afirmând totodată că este necesară o implementare prudentă a noilor tehnologii din perspectiva riscurilor ce pot apărea. „Trebuie să acționăm în permanență pentru identificarea soluțiilor de prevenire sau de atenuare a acestora, pentru a menține încrederea consumatorilor la un nivel adecvat. Din perspectiva Autorității de Supraveghere Financiară, utilizarea tehnologiei devine inevitabilă, întrucât ne poate oferi soluții de supraveghere inovatoare și eficiente, care ne vor permite să susținem un sistem de supraveghere mai eficient, mai flexibil și mai receptiv. Prin urmare, în perioada următoare vom acorda o atenție sporită procesului de digitalizare și inovației tehnologice în domeniul serviciilor financiare, cu atât mai mult cu cât în situația pandemiei și a nevoii de distanțare fizică,  acestea au dovedit cât de importante sunt pentru buna funcționare și stabilitate a piețelor financiare”, a explicat domnul Valentin Ionescu.

 

Educația financiară digitală

O altă temă de interes major, care a fost discutată în cadrul conferinței, a vizat digitalizarea procesului de educație financiară.  În condițiile impunerii distanțării fizice, formatorii au fost nevoiți să-și adapteze strategia în ceea ce privește desfășurarea cursurilor și să utilizeze platformele online de comunicare. Unul dintre beneficiile digitalizării educației financiare este accesul semnificativ mai mare la cursuri pentru populație.  Pe de altă parte, la fel de importantă este și educaţia financiară digitală, care este un concept multidimensional ce include patru zone principale: cunoașterea produselor și serviciilor financiare digitale; conștientizarea riscurilor asociate acestora; cunoașterea modalităților de protejare în fața acestor riscuri, respectiv cunoașterea drepturilor consumatorilor și a procedurilor de despăgubire”, a arătat Directorul Executiv al ISF, domnul Marian Siminică.

În acest context este vitală includerea diferitelor părți interesate, cum ar fi companiile fintech, universitățile, ONG-urile și instituțiile financiare în strategiile naționale de educație financiară și identificarea de mijloace inovatoare de colaborare pentru furnizarea educației financiare digitale. „Instruirea online (digitalizarea educației financiare) realizată de companiile fintech poate să nu fie suficientă. Având în vedere că grupurile dezavantajate sunt de obicei persoane cu nivel scăzut de educație, va fi necesară și formarea personală implementată de ONG-uri și instituțiile financiare din vecinătatea lor pentru a spori eficacitatea acestor programe”, a conchis domnul Marian Siminică.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here