Tradex – Business Brokerage, una dintre cele mai respectate firme de intermediere în tranzacții de vânzare-cumpărare de afaceri din România, a anunțat finalizarea vânzării unei companii cu capital româno-italian din Brașov către un cumpărător strategic din Germania.
Tranzacția a fost coordonată de către Corina Mihalcea, business broker cu peste 20 de ani de experiență în managementul afacerilor, care a reprezentat interesele vânzătorului pe parcursul întregului proces.
Corina a oferit detalii despre provocările întâmpinate în acest caz complex:
„Întreg procesul de negociere și de due diligence a fost lung și greu din foarte multe puncte de vedere. Diferențele de cultură, educație, mediu de afaceri, fiscalitate dintre cele două state au reprezentat una dintre cele mai mari provocări. Toate acestea, împreună cu faptul că afacerea era într-un declin evident (era pe pierdere fiscală de câteva luni), au fost etape greu de trecut. Dar, împreună cu proprietarii afacerii și cu echipa cumpărătorului, am reușit să trecem cu bine peste toate obstacolele.
Faptul că am reușit să aduc totul la un numitor comun și am încheiat tranzacția în cele mai bune condiții pentru ambele părți, în cel mai dificil moment pentru această afacere, a fost adevărata mea împlinire profesională și sufletească.”
Această situație evidențiază faptul că o echipă de intermediere potrivită poate găsi soluții eficiente chiar și în condiții economice dificile. Într-o lume ideală, exit-ul dintr-o afacere se întâmplă planificat și programatic, însă realitatea din teren, mai ales într-o piață antreprenorială încă în dezvoltare, cum este cazul României, arată în repetate rânduri faptul că acest proces vine „la pachet” cu provocări multiple și variate.
În ceea ce privește tranzacția intermediată de către TradeX – Business Brokerage și Corina Mihalcea, cumpărătorul german intenționează să reinvestească și să dezvolte afacerea mai întâi pe plan local, contribuind la creșterea economică a regiunii.
Tranzacția subliniază dinamismul pieței de business brokerage din România, care atrage tot mai mulți investitori internaționali interesați de companii locale cu potențial.
Cum se vinde, de fapt, o afacere?
Indiferent dacă vorbim despre o mică afacere de familie sau de o companie mare, procesul de transfer urmează, în general, aceeași structură:
- identificarea brokerului de afaceri potrivit;
- redactarea teaser-ului (anunțul) și promovarea acestuia pe canalele potrivite;
- întocmirea unui information memorandum și diseminarea către potențiali cumpărători, în urma semnării unui acord de păstrare a confidențialității;
- analiza ofertelor primite și contra-ofertarea;
- due diligence – verificarea amănunțită a companiei de către potențialii cumpărători, respectiv auditarea acestora de către echipa vânzătorului;
- negocierea termenilor tranzacției și semnarea antecontractului;
- ultimele ajustări și încheierea transferului prin cesiune de părți sociale, transfer de activitate sau vânzare de active.
Specialiștii internaționali în brokeraj de afaceri recomandă planificarea vânzării unei companii încă de la momentul întocmirii planului de afaceri. Apoi, planul de exit ar trebui ajustat periodic, în funcție de evoluția companiei și de schimbarea priorităților antreprenorului.
Chiar dacă acesta este un scenariu ideal și realitatea din teren este rareori ideală, echipa de specialiști economistul.ro recomandă oricărui antreprenor să solicite ajutor specializat atunci când apare nevoia vânzării afacerii. Astfel, te poți asigura că închei vânzarea în cei mai buni termeni posibili, după cum o demonstrează și exemplul prezentat mai sus!