spot_img
AcasăComunicateRO e-TVA: De ce contabilii încep să creadă în SF


RO e-TVA: De ce contabilii încep să creadă în SF

300, 390, 394, 398, SAF-T, RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, RO e-TVA. Pare că guvernanții nu au vrut să depășească un prag psihologic și au trecut de la cifre la litere cu liniuță, în speranța că profesioniștii contabili, consultanții fiscali și contribuabilii își vor vedea liniștiți de treabă în continuare și nu le vor perturba avântul creativ înspre culmile digitalizării. Ultima găselniță, RO e-TVA, le-a pus capac însă contabililor, mai ales acum, în prag de sezon al concediilor.

Ce? Cum? De ce?

Ce este RO e-TVA? Sistemul informatic național RO e-TVA și decontul de TVA precompletat RO e-TVA, așa cum este “tradus” acronimul în Ordonanța repezită 70. Unul dintre multiplele proiecte unde se vor utiliza datele strânse din RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal și una dintre cele mai importante declarații fiscale, așa cum se laudă ministrul Finanțelor. Un instrument digital integrator al datelor și informațiilor conținute în sistemele informatice deja existente, care să contribuie la prevenirea completării eronate a decontului de TVA de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA cu date și informații care nu corespund stării de fapt fiscale a acestora, așa cum este pompos prezentat în Nota de fundamentare a OUG.

Ce se vrea a fi? Un super-decont de TVA pe steroizi, care se completează singur pe baza datelor din celelalte super e-uri, care previne greșelile contribuabililor, combate frauda, evaziunea și alte nenorociri fiscale nemaipomenite și, totodată, crește gradul de colectare cu scopul suprem de a reduce deficitul de încasare la TVA în România, la care dominăm țările din Europa de peste 20 de ani.

Ce este de fapt? O nouă bătaie de cap neașteptată pentru antreprenori și consultanții lor. Un instrument (foarte scump probabil) care, în forma actuală, este inutil pentru economia românească și incapabil să își atingă scopul declarat.

Cum funcționează RO e-TVA?

Dacă OUG va rămâne în forma actuală, decontul precompletat RO e-TVA va fi implementat începand cu 1 august 2024, pentru operațiunile efectuate începând cu 1 iulie 2024.

Decontul precompletat RO e-TVA preia (automat?) date și informații privind operațiunile economice declarate de către contribuabili și transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor și ANAF (super e-urile).

După ce se umple de date (corecte?) din “sistemul național”, decontul se transmite persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin intermediul Spațiului privat virtual, până la data de 20 inclusiv a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale analizate. Aici devine puțin neclar: se precompletează automat sau îl completează cineva manual, introducând fiecare factură a fiecărui contribuabil? Altfel nu văd de ce va fi transmis contribuabililor până la data de 20 a lunii următoare și nu în primele 5 zile lucrătoare ale lunii, când deja toate facturile emise în luna anterioară ar fi trebuit să fie în RO e-Factura.

După primirea decontului precompletat, cel mai probabil în seara zilei de 20, contabilii contribuabililor, care stau cu SPV deschis și apasă tasta F5 în mod repetat până apare decontul, “verifică datele și informațiile precompletate în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală”. Dacă starea de fapt fiscală este la contribuabil, iar acesta are la dispoziție toate facturile și bonurile emise, unde există cea mai mare probabilitate de înregistrări eronate? În RO e-TVA, pentru că sistemul nu ține cont de anumite excepții pe care contabilii le iau în calcul la completarea decontului ”clasic” (pe care oricum sunt obligați să îl transmită ca până acum, până pe 25 ale lunii).

Sunt multe aspecte care ar putea conduce la diferențe semnificative între decontul clasic și e-decont. În RO e-Factura sunt introduse inclusiv facturi emise de contribuabili care aplică sistemul de TVA la încasare, în acest caz colectarea / deducerea TVA se realizează la încasarea / plata facturilor. Sistemul nu are informații cu privire la data încasării facturii pentru toți contribuabilii, dar va trece sumele în e-decont, așteptând apoi explicații de la contabili pentru diferențele între cele două deconturi. Necunoscutele nu se opresc aici. Mă întreb, evident retoric, de unde știe super-decontul dacă TVA de pe bonurile de combustibil sau de reparații auto este deductibil 100% sau 50%. De unde ia TVA-ul de pe facturile emise către persoane fizice, înregistrarea acestora în eFactura nefiind deocamdată obligatorie? Știe oare sistemul ANAF când se face retur pentru un produs vândut cu bon fiscal sau când casele de marcat au erori și dublează încasările? Cu siguranță, nu. Singurul care știe toate acestea este tot contabilul, care va trebui să compare cele două deconturi în 5 zile și să explice apoi diferențele, pentru că vor genera neconcordanțe mai mari de pragul de 20% (minimum 1.000 de lei), iar lipsa unui răspuns în termenul inuman din ordonanță va aduce după sine o amendă pentru contribuabil și încadrarea acestuia într-o categorie ridicată de risc fiscal. Pe scurt, contabilii trebuie să justifice greșelile sistemului RO e-TVA, într-un alt formular electronic încărcat înapoi în SPV – Nota justificativă. Și nici astfel nu sunt siguri că este suficient.

De ce RO e-TVA?

Ca toate inițiativele legislative din ultima vreme, indiferent că sunt gândite de guvernanți sau parlamentari, și această ordonanță este argumentată prin nevoia de a se încadra în țintele Planului Național de Redresare și Reziliență și prin presiunile făcute de organizațiile economice europene și mondiale asupra Guvernului. Printre argumente primim și “îmbunătățirea încasării veniturilor la bugetul de stat consolidat, precum și combaterea fraudei și evaziunii fiscale”, ”creșterea încasărilor bugetare ca urmare a conformării fiscale ridicate a persoanelor impozabile” și, culmea, “reducerea costurilor la nivelul persoanelor impozabile rezultate din clarificarea diferitelor aspecte de natură fiscală legate de operațiunile din sfera TVA și a eventualelor dispute în relația cu administrația fiscală”. Nu cred că se poate vorbi despre o reducere a costurilor, dimpotrivă, aspectele de natură fiscală vor fi și mai neclare, iar contribuabilii vor plăti în plus pentru clarificarea acestora de către contabili. Mai mult, unele firme se vor trezi, probabil, fără contabili, aceștia din urmă anunțând deja că vor renunța la clienții care nu vor transmite documentele până în a 5-a zi a lunii, pentru a reuși să se încadreze în termenele impuse de noua ordonanță. Toate aceste sisteme pun o presiune suplimentară pe întreaga profesie a contabililor autorizați, care și așa este greu încercată de frecventele modificări legislative.

Nota de fundamentare nu conține nicio sumă la capitolul despre impactul financiar al acestui demers asupra bugetului general consolidat, însă Guvernul este convins că vor crește încasările la buget. Cum sau cu cât, nimeni nu știe. De altfel, capitolul despre impactul socio-economic este și mai vag. În afara unor fraze generale și succinte care sună mai mult a dorințe decât a efecte probabile, răsare și mențiunea: “Măsurile propuse în ceea ce privește Sistemul informatic național RO e-TVA au un impact favorabil asupra mediului de afaceri.” Personal, nu văd niciun beneficiu pe termen scurt și sunt sigur că și ceilalți reprezentanți ai mediului de afaceri au aceeași părere.

Poate că guvernanților le este mai clar care este “de ce?”-ul RO e-TVA.  Dar de ce acum și care este urgența? De ce o implementare forțată, fără o dezbatere prealabilă cu mediul de afaceri și organizațiile profesionale din domeniu, într-un termen mult prea scurt pentru a înțelege și remedia anomaliile care sigur se vor ivi și îi vor obosi și mai mult pe antreprenorii români? Este destul de evident că, în forma actuală și în stadiul incipient în care se află încă celelalte super e-uri, RO e-TVA nu va aduce nimic bun nici pentru debirocratizarea instituțiilor publice, nici pentru gradul de colectare a TVA. Sunt foarte multe informații introduse într-un timp foarte scurt în acel sistem național, pe care ANAF nu are capacitatea să le analizeze deocamdată, deci e-decontul va prelua informații pline de “impurități”.

Contribuabilii plătesc bani buni pentru un sistem care ar trebui să reducă birocrația și să le ușureze munca de raportare către Stat, dar primesc în schimb griji și costuri suplimentare. Este ca și cum ai plăti pentru un software, iar când îi spui programatorului că acesta nu este funcțional sau generează erori, te pune să îi dai în scris ce este greșit în codul de programare. Și repede, că se grăbește!

Guvernanții par destul de hotărâți să adopte această ordonanță la expirarea perioadei de consultare publică, dar poate că nu este prea târziu pentru a da dovadă de înțelepciune și realism și să amâne măcar unele dintre obligații până la începutul anului viitor. Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a declarat ieri că e posibil să amâne termenele din RO e-TVA cu 6 luni, până în ianuarie 2025. El a spus că vineri e ultima ședință a Executivului în care Guvernul poate da ordonanță de urgență. Ca orice sistem nou, RO e-TVA are nevoie de o perioadă de testare și de adaptare la realitățile economice și legislative. Iar testarea trebuie făcută intern, la ANAF, nu pe banii, timpul și nervii contribuabililor.
















RELATED ARTICLES