Airbus va produce elicoptere la Ghimbav, Brașov

0
140
sursa foto: newsbv.ro








Airbus are planuri mari în România! Marți, președintele Franței, Francois Hollande, a efectuat prima vizită de stat a unui președinte din hexagon, după 25 de ani, în cadrul căreia a inaugurat noua fabrica de elicoptere de la Ghimbav. Aici, grupul francez Airbus va produce “Duster-ul elicopterelor”. Aparatul poate opera între -40 si +40 de grade Celsius, spun șefii companiei. Acesta va fi produs din 2017 și este gandit să “zdruncine” dominația elicopterelor rusești în misiunile ONU. Investițiile însumează 52 milioane euro, la care se adaugă cinci milioane de euro ajutoare de stat. 

Potrivit directorului general al Airbus Helicopters Industries Romania, Serge Durand, “Acest elicopter este cel mai bun din lume în categoria lui. Mie îmi place să spun ca este un “jeep al elicopterelor”, iar aici putem spune că este “Duster-ul elicopterelor” fiindcă poate face aproape orice, este ideal pentru misiunile ONU și vrem să avem cotă de piață mare”. La rândul său, președintele Franței, Francois Hollande, declara că Este un proiect de anvergură. 50 de milioane de euro investiţi. A participat şi statul român. E un proiect cu potenţial semnificativ în ceea ce priveşte vânzările, pentru că vom face în aşa fel încât acest elicopter să fie comercializat.”

La Ghimbav va fi produs elicopterul multirol H215. Primul aparat de acest gen va fi fabricat în România în 2017, urmînd ca faza de dezvoltare să se încheie în 2020, când fabrica va ajunge la capacitatea de 15 elicoptere pe an. Elicopterul are atât o versiune militară, cât şi una civilă. La fabricarea sa participă companiile româneşti IAR, Aerostar, Aeroteh şi Turbomecanica. Întreaga piaţă mondială va fi deservită de la Braşov, pentru toate elicopterele din gama H215, care va avea şi o denumire comercială distinctă. Până în 2020, numărul de angajaţi de la Ghimbav va ajunge la 300, iar o parte dintre ei sunt pregătiţi la uzina de la Marignane, de lângă Marsilia.

Potrivit unor estimări, noul model H215 ar urma să aibă un cost de producţie cu aproximativ 10-15% mai mic decât un elicopter SuperPuma produs în Franţa. Astfel, aparatul va putea concura la preţ cu elicopterele ruseşti Kamov 32 şi Mil 17. Aparatele rusesti, desi sunt mai ieftine la cumpărare, devin extrem de scumpe în utilizare, spun cei de la Airbus. Pe lângă forţa de muncă mai ieftină, costul de producţie al noilor elicoptere Airbus va fi influenţat şi de colaborarea cu fabrica vecină, IAR Ghimbav, scrie Digi24. Presa locală din Braşov arăta de curând că Airbus ar fi încercat să obţină un preţ cât mai mic pentru unele componente pe care le va cumpăra de la compania românească de stat. De exemplu, în cazul cablajelor pentru noul elicopter H215, Airbus ar fi cerut ca preţul achitat celor de la IAR să fie cu 10% mai mic decât cel cerut de un furnizor din Maroc. Însă pentru IAR preţurile mai mici nu contează chiar atât de mult câtă vreme fabrica vecină de elicoptere îi va asigura contracte pe termen lung. Ba chiar va avea nevoie de investiţii suplimentare de 11 milioane de euro pentru a face faţă comenzilor de componente din partea Airbus, notează Digi24.

Nu este pentru prima oară când cele două companii colaborează. În anii ’70, IAR Ghimbav producea sub licenţă elicoptere Puma şi Alouette. Iar în 2002, compania de stat şi Eurocopter, fostul nume al Airbus Helicopters, au pus bazele unui joint venture. Însă IAR Ghimbav nu a mai produs elicoptere, ci s-a ocupat doar de modernizarea lor.

Airbus vrea ca România să fie unul dintre primii cumpărători ai noului elicopter. Compania vrea să îi vândă ţării noastre 10 aparate H215 pentru 150 de milioane de euro. Însă există şi alternativa unui contract de modernizare 10-12 elicoptere Puma pentru doar 68 de milioane de euro.







LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here