Conform datelor Connections, lider pe piața de transformare digitală din România, majoritatea companiilor românești mari și medii vor aloca în următorii 2 ani peste 20% din cifra de afaceri pentru digitalizare.
Înainte de pandemie companiile din piața locală bugetau între 10% și 20% din venituri pentru procesele de tehnologizare, dar în prezent se observă o creștere accelerată în zona de tehnologie pe bază de AI și procese de automatizare robotizată.
Randamentele investitiilor în digitalizare sunt, conform datelor interne Connections, între 300-800%, în funcție de industrie și de tipul de operațiuni optimizate prin tehnologie. Bugetul minim pe care o companie ar trebui să îl aloce pentru un astfel de proiect pleacă de la 10,000 EUR și poate să meargă până la multe sute de mii de euro, chiar și peste 1 milion EUR.
”Considerăm că majoritatea companiilor vor continua accelerarea investițiilor în transformare digitală şi în tehnologii precum Cloud sau Inteligenţă Artificială. Procesul de digitalizare trebuie privit pe termen lung pentru a fi sustenabil, deoarece acest lucru presupune schimbarea modului de operare și de a face business, atât local cât și internațional. O afacere care investeşte în digitalizare se poate redresa mult mai repede după un şoc extern cum este pandemia şi are capacitatea de a se adapta rapid la noi condiţii de funcţionare a pieţei”, explică Radu Firețeanu, RPA Specialist Connections.
Excluzând industria IT, care dezvoltă, dar și consumă cele mai noi tehnologii, impactul digitalizării a fost cel mai vizibil în cadrul sectoarelor financiar-bancar, retail, sănătate (în segmentul serviciilor private de sănătate), producție și transporturi.
”Putem spune că digitalizarea are în acest moment un “efect de bulgăre” asupra tuturor sectoarelor, chiar dacă în cazul unora acest bulgăre este foarte mare, iar în cazul altora este abia la început. Luând în calcul trecutul și raportându-ne la tendințele din prezent, putem avea o perspectiva asupra evoluției digitalizării. Atât mediul de business internațional cât și cel românesc, prin legăturile de piață liberă pe care le au, vor pivota în jurul acestui trend de digitalizare. Cu cât unele companii ating un prag important de digitalizare al propriului business, cu atât vor crea presiune și pe celelalte companii să facă acest lucru”, declară George Radu, RPA Business Development Manager.
Motivele pentru care companiile alocă bugete importante pentru digitalizare ating multe din aspectele unui business. Printre cele mai importante se numără creșterea productivității muncii și eficiența în luarea deciziilor pe baza datelor generate în timp real. Luarea celor mai bune decizii într-un business se face cu ajutorul informațiilor concrete, actuale, iar digitalizarea poate oferi aceste beneficii prin aducerea de informații în timp real către persoanele responsabile.
Alte rațiuni care stau la baza digitalizării companiilor sunt reducerea costurilor, eficientizarea proceselor interne, dar si eliberarea resursei umane de task-urile repetitive. Noile tehnologii pot identifica așa zișii “timpi morți”, acele intervale în care nu se întâmplă nimic productiv. Odată identificați acești timpi, indiferent de department sau poziția lor într-un proces de business, se pot eficientiza prin folosirea celor mai simple tehnologii.
”Transformarea digitală înseamnă eficientizare și creșterea randamentului operațiunilor companiei – atât a celor interne, cât și a celor orientate către clienți. Digitalizarea este o abordare sine qua non, este un fel de pre-requisite pentru supraviețuire, în primul rând, și mai apoi pentru dezvoltare. Connections consiliază clientii pentru realizarea hărții și analizei proceselor companiei și, împreună cu echipele clienților, caută cele mai bune instrumente tehnologice pentru implementarea transformării digitale. Activitatea inițială de identificare, documentare și optimizare a proceselor de business este crucială pentru o digitalizare reușită”, explică Bogdan Florea, fondator și CEO Connections.
În prezent, gradul de digitalizare în România se află mult sub media europeană. Conform raportului DESI 2020 (Indicele economiei şi societăţii digitale, realizat de Comisia Europeană), România se clasează pe locul 27 din cele 28 de state membre ale UE în ceea ce privește gradul de integrare a tehnologiei în business, depășind doar Bulgaria.
Mai mult de o treime din firmele din România, respectiv 35%, se pregătesc pentru digitalizare în următorii doi ani, arată rezultatele unui sondaj realizat de Centrul de Sociologie Urbană și Regională în noiembrie 2020, în cadrul căruia au fost intervievați reprezentanți ai 300 de firme medii și mari din diverse domenii ale economiei.