spot_img
AcasăEconomieEconomia pe 4 roți: cu ce viteză în 2016?


Economia pe 4 roți: cu ce viteză în 2016?

Ca de obicei, Salonul Auto de la Geneva anunţă tendințele anului pentru piața auto mondială și europeană, iar anul acesta Geneva a fost gazda a 120 de premiere mondiale şi europene, una dintre ele, chiar din România. A 86-a ediţie a Salonului Auto de la Geneva a încântat ochii pasionaților cu creații noi, precum Maserati Levante, un SUV italian de lux, ce vrea să rupă din tortul Porsche Cayenne. Tot la Geneva au fost lansate Skoda Vision S, Volkswagen up! facelift, Phantom Zenith de la Rolls Royce, Bentley aduce noul Mulsanne facelift, iar Bugatti vine cu noul Chiron, cel mai rapid şi cel mai scump automobil din lume. Salonul de la Geneva a reunit circa 200 de expozanţi din 30 de ţări, pe o suprafaţă de peste 77de mii de metri pătraţi, iar în cele 11 zile deschise publicului au fost așteptați la salon peste 700 de mii de vizitatori. Peste 10.000 de jurnalişti acreditaţi în cele două zile de presă au transmis pe meridianele globului noutățile pieței auto 2016, iar asta demonstrează de fapt interesul uriaș pe care oamenii îl acordă unui domeniu industrial și tehnologic care ne face viața mai ușoară, mai frumoasă și care transformă distanțele în experiențe.

Mai mult, Salonul Auto de la Geneva vine cu o notă de optimism după un an 2015 cu mari provocări: producătorii europeni de autovehicule s-au bucurat de o revenire neașteptată a vânzărilor, dar au fost loviți de scandalul legat de emisiile poluante de la Volskwagen, care a zdruncinat din temelii producătorul german, scrie AFP, preluata de Agerpres. Cu privire la salonul de la Geneva, să mai spunem că a fost precedat de desemnarea, de către un juriu format din 58 dintre cei mai buni jurnaliști de specialitate din Europa, a titlului Mașina anului. Pentru 2016, Opel Astra a primit cele mai multe puncte, respectiv 309. Medalia de argint a obținut-o Volvo XC90, cu 294 de punte, în timp ce poziția a treia a fost ocupată de Mazda MX-5. Următoarele modele de pe lista scurtă au fost Audi A4, Jaguar XE, Skoda Superb si BMW seria 7.

Să vedem acum cum stă piața auto anul acesta, ce perspective are. După ce a trecut printr-o perioadă de criză începută în 2008, sectorul auto european și-a revenit în 2015 cu o creștere de 9,3% a înmatriculărilor până la aproape 14 milioane de unități, aceasta fiind o  performanță care depășește toate așteptările, după cum explica François Jaumain, analist la firma de consultanță PwC, citat de ProTv. Pentru 2016, majoritatea analiștilor mizează pe o creștere mai modestă a pieței, cuprinsă între 2,4% și 5%, care va permite depășirea pragului de 14 milioane de unități înmatriculate. Numărul rămâne însă departe de recordul de peste 16 milioane de mașini noi înmatriculate în 20007. Pentru piața auto europeană, tabloul optimist de creștere este umbrit de scandalul Volskwagen, gigantul auto care, cu 12 mărci de autovehicule a controlat 25% din piața europeană, dar care a primit la finele anului trecut o lovitură dură după izbucnirea unui scandal cu amploare globală legat de faptul că a manipulat motoarele diesel pentru a înșela rezultatele testelor antipoluare din SUA. Afacerea a provocat scăderea vânzărilor gigantului german și a constrâns grupul să amâne publicarea rezultatelor anuale, dar a avut și efecte pentru întreaga industrie. Scandalul a pus semnul întrebării pertinența avantajelor fiscale acordate automobilelor diesel și a atras atenția publicului asupra emisiilor autovehiculelor în condiții reale de utilizare, spre deosebire de situațiile de testare. Considerate depășite, normele de poluare urmează să fie înăsprite ceea ce va afecta fiecare constructor auto.

2016 – speranțe pentru piața auto românească

În acest context european, să vedem ce așteptări are piața auto românească: Asociația Producătorilor și Importatori de Autovehicule consideră că 2016 are un început promițător pentru români. Potrivit datelor APIA, pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în luna ianuarie 2016, o creștere generală de 18,7% comparativ cu prima lună din 2015, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 13,8%. Din analiza datelor istorice, APIA arată faptul că vânzările din luna ianuarie 2016 sunt cele mai mari pe care operatorii din piața auto le-au înregistrat în ultimii 7 ani (2010 – 2016). Și pe plan european se remarcă o creștere generală consistentă a vânzărilor de autoturisme, (cum am arătat mai sus, de 9,3% pe întreg anul 2015). Practic, cu excepția unei singure țări, toate statele membre UE au înregistrat creșteri. Este astfel evident faptul că în cele mai mari piețe auto din UE, anul 2015 consemnează creșteri relativ importante la categoria autoturisme, astfel: Germania +3,3%, UK +2,9%, Franța +3,9% și Italia +17,4%, Spania +12,1%. În România, vânzările realizate în luna ianuarie 2016 au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile de autoturisme realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 88% (vs. 12% pers. fizice). Ar fi de remarcat faptul că în comparație cu Ianuarie 2015, ponderea achizițiilor realizate de către persoanele fizice a scăzut cu 2 puncte procentuale (de la 14%), efectul de așteptare al Programului “Rabla” fiind evident. Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observă faptul că în ianuarie 2016 importurile de autoturisme rulate au scăzut față de 2015 cu 6,9%. Cu toate acestea, raportul dintre cele noi și cele rulate rămâne unul ridicat, respectiv 2,8 autoturisme rulate intrate în parc la unul nou vândut.

Producția internă:

În luna ianuarie 2016 s-au produs 30.842 de autovehicule, cu 8,8% mai puțin decât în luna similară din 2015, dar în creștere cu 9,1% față de luna precedentă (decembrie 2015). Dintre acestea, 26.671 au fost produse de către Dacia și 4.171 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 15.192 unități (cu 10,2% mai mult decât în ianuarie 2015), urmat de Ford B-MAX (4.171 unități, – 39,7%), Dacia Sandero (4.112 unități, + 9,3%), Dacia Logan (3.933 unități, – 37,5) și Dacia Logan MCV (3.434 unități, +12,0%).

Exportul. Cu cele 26.963 unităţi exportate în luna ianuarie 2016, consemnăm o scădere de 15,2% comparativ cu luna similară din anul 2015, dar cu 13,4% mai mult decât luna precedentă (decembrie 2015). Cel mai exportat model în prima lună din 2016 a fost Dacia Duster (14.473 unități), în creștere față de 2015 cu 5,8%, urmat de Ford B-MAX (4.012 unități, – 40,5%), Dacia Logan (3.186 unităţi, – 38,6%), Logan MCV (2.752 unități, -13,5%) și Dacia Sandero (2.540 unităţi, -15,7%). Ar mai fi de remarcat faptul că cca. 87,4% din producția națională a fost exportată, comparativ cu 94% cât s-a înregistrat luna ianuarie a anului trecut.

Situația vânzărilor

Cu un volum total de 6.604 unități vândute în prima lună din 2016, consemnăm o creștere importantă pe ansamblul pieței de 18,7% comparativ cu ianuarie 2015. Autoturismele, care reprezintă 77,4% din vânzările înregistrate în prima lună din 2016 (5.111 unități), înregistrează o creștere de 13,8%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), una de 39,7%. La autoturisme, top-ul pe mărci în această primă lună este condus de către Dacia, cu 1.258 de unități (24,6% din total piață), urmată de Volkswagen cu 621 unități (12,2%); Skoda 563 unităţi (11,0%); Ford 457 unităţi (8,9%); Renault 272 unități (5,3%); și Seat, 190 unităţi (3,7%). Pe modele, cu cele 601 unități livrate pe piața autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în prima lună a lui 2016, urmat de Skoda Octavia, 291 unitați, Dacia Sandero, cu 189 unități, Seat Leon, 181 unități și Dacia Duster, cu 157 unități. Analizând segmentarea pe clase, APIA atrage atenția asupra faptului că doar segmentul F (lux) înregistrează scăderi față de ianuarie 2015. Toate celelalte consemnează creșteri solide (Clasa MPV +38,7%, Clasa D +26,1%, Clasa E +17,2%, Clasa B +14,4% și Clasa C, care reprezintă aproape jumătate din piață, +12,5%). În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere de 59,4%, dar în scădere față prima lună din 2015 (67,2% din piață). Situația din piață ne arată faptul că, din primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 8 mărci și respectiv 9 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (59,4%). În ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice 100%, prima lună din 2016 (39 de unități) consemnează o creștere a acestui segment cu cca. 130% fată de ianuarie 2015 (17 unități). În funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 31,1% și respectiv, 23,7% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 15,8% și negru cu 13,7%. În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 23,8% sunt import Germania, 21,6% sunt de proveniență autohtonă, 12,5% din Cehia; 9,9% din Spania și 7,1% din Franța. În acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au scăzut în prima lună a lui 2016 cu 15,8% față de ianuarie 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere importantă, respectiv de 25,9%.

2015 – scurt istoric al vânzărilor auto

Anul trecut a fost al doilea an consecutiv cu creșteri importante la toate categoriile de vehicule, pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, pe întreg anul 2015, o creștere generală de 20,2% comparativ cu anul 2014. In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o creștere de 18,7%. Această evoluție, care poate fi caracterizată ca fiind peste așteptările pieței (în ianuarie 2016 urma sa intre în vigoare reducerea cu 4 puncte procentuale a TVA), a avut loc în condițiile în care în Trim. IV al anului 2015 s-a înregistrat o creștere generală semnificativă (+31,2%) față de perioada similară din 2014.

Și pe plan european remarcăm o creștere generală consistentă a vânzărilor de autoturisme, respectiv +9,3% pe întreg anul 2015. Practic, cu excepția unei singure țări, toate statele membre UE au înregistrat creșteri. Este astfel evident faptul că în cele mai mari piețe auto din UE, anul 2015 consemnează creșteri relativ importante la categoria autoturisme, astfel: Germania +5,6%, UK +6,3%, Franța +6,8% și Italia +15,8%, Spania +20,9%. În România, vânzările au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile de autoturisme realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, pe ansamblul anului de 74% (vs. 26% pers. fizice). Ar fi de remarcat faptul că în perioada ianuarie – aprilie ponderea persoanelor juridice a urcat la 86%-89% din total, scăzând la 62% – 70% în perioada mai – august, impactul Programului “Rabla” fiind evident. Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate (după cum menționam în analizele anterioare), se observă faptul că, în acest an s-a manifestat, în continuare, o tendință de creștere a importurilor de autoturisme rulate care ajung să înregistreze pe întreg anul o creștere de 14%, comparativ cu 2014 (peste 250.000 unități în 2015 față de cca. 220.000 în 2014, mare parte dintre acestea fiind nefiscalizate). Astfel, avem în 2015, un raport de 3,1 autoturisme rulate din import la 1 autoturism nou vândut prin rețelele autorizate, similar cu cel care s-a înregistrat în anul 2014. În luna decembrie 2015 s-au produs 28.263 de autovehicule, cu 2,7% mai mult decât în luna similară din 2014. Pe întreg anul 2015, se înregistrează astfel, o producție totală de 387.177 unități, în scădere cu 1,1% comparativ cu anul trecut. Dintre acestea, 339.204 au fost produse de către Dacia și 47.967 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care pe întreg anul, au fost fabricate 170.443 unități (cu 2,1% mai puțin comparativ cu anul 2014), urmat de Dacia Logan (70.146 unități, în scădere cu 9,4% față de anul 2014), Dacia Sandero (58.020 unități, cu 30,5% mai mult decât în 2014), Ford B-MAX (47.967 unități, cu 9,2% mai puțin decât în 2014), și Dacia Logan MCV (40.595 unități, cu 4,7% mai puțin decât în 2014). Cu cele 355.297 unităţi exportate pe întreg anul 2015, consemnăm o scădere de 2,5% comparativ cu anul 2014. Cel mai exportat model în acest an a fost Dacia Duster (162.683 unități), dar în scădere cu 1,3%, față de anul 2014), urmat de Dacia Logan (54.409 unităţi, în scădere cu 18,1% față de 2014), Dacia Sandero (52.170 unităţi, +30,9%), Ford B-MAX (47.963 unități, -9,2%) și Logan MCV (38.072 unități, -3,4%). Ar mai fi de remarcat faptul că cca. 91,8% din producția națională realizată în anul 2015 a fost exportată, cu 1,3 puncte procentuale mai puțin decât anul trecut (93,1%).

Cât privește vânzările, APIA consemnează că, la un volum total de 120.591 unități vândute în anul 2015, înregistrăm o creștere totală importantă, de 20,2% față de anul 2014. Aceasta creștere vine după ce și în 2014 s-a înregistrat una relativ similară (+21,5%), fapt ce duce piața la o recuperare (+46%) față de anul de minim 2013 când au fost vândute doar 82.600 unități.

În acest context, autoturismele, care reprezintă 81,5% din vânzările înregistrate în anul 2015 (98.325 unități), înregistrează o creștere de 18,7%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), una de 27%. La autoturisme, top-ul pe mărci la sfârșitul anului 2015 este condus de către Dacia, cu 33.890 de unități (34,5% din total piață), urmată de Volkswagen cu 9.791 unități (10,0%); Skoda 8.849 unităţi (9,0%); Ford 6.067 unităţi (6,2%); Renault 6.020 unități (6,1%); și Opel, 3.626 unităţi (3,7%). Pe modele, cu cele 16.021 unități livrate pe piața autohtonă în anul 2015, Dacia Logan este cel mai bine vândut model, urmat de Dacia Duster, cu 6.643 unități, Dacia Sandero, cu 5.562 unități, Skoda Octavia, 3.921 unitați și Dacia Logan MCV, cu 3.111 unități. Analizând segmentarea pe clase, analiștii APIA observă faptul că două sunt segmentele care înregistrează scăderi, respectiv Clasa A (-1,2%) și Clasa E (-5,3%). Toate celelalte consemnează creșteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +50,0%; SUV +27,4%; Clasa C, care reprezintă aproape jumătate din piață, +21,9%; Clasa D +9,1%). În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere de 53,5%, dar, în continuă scădere de la începutul anului 2015 (în luna ianuarie, motorizările diesel reprezentau 67,4% din piață) și cu 3 puncte procentuale mai mică decât cea din anul 2014 (56,5%). Situația din piață ne arată faptul că, din primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 8 mărci și respectiv 7 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (53,5%). În ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice 100%, au fost vândute în anul 2015, un număr de 495 de autoturisme noi, mai mult decât dublu (110%) comparativ cu anul trecut, când au fost vândute 236 unități. În funcție de culoarea preferată, cele mai multe autoturisme noi vândute în anul 2015, au fost de culoare albă (34,8%), urmate de cele gri (22,2%) și cele albastre (17,7%). După clasificarea în funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 32,0% sunt de proveniență autohtonă, 19,4% sunt import Germania; 10% din Cehia; 8,0% din Spania și 7,5% din Franța. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut, în anul 2015, cu 26,5% față de anul 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere mult mai mică, respectiv de 15,4%.

Mașinile germane sunt pe placul românilor

Potrivit unor date de vânzări analizate de Autovit.ro, romanilor le plac mașinile germane premium, iar cifrele arată clar acest lucru. Comparativ cu media UE, mărcile germane premium au puțin din piața mașinilor noi, însă lucrul este explicabil prin puterea mai mică de cumpărare din țară și prin faptul că în țară Dacia are o treime din piață, restul mărcilor trebuind să-și împartă două treimi din piață, în timp ce la nivelul UE marca de pe primul loc, Volkswagen, are sub 13%. Dar popularitatea mărcilor germane se vede în piața second-hand unde, daca luăm în considerare și Volkswagen și Opel, aceste automobile au 63% din total. Ceea ce este un procent triplu față de situația din piața mașinilor noi, potrivit autovit.ro. Pe piața second hand, ponderea mașinilor premium, respectiv Mercedes, Audi și BMW, a depășit 18%, iar la capitolul volume, înseamnă peste 40.000 de mașini second-hand aduse din import, în timp ce mașinile noi totalizează doar 6.000 de unități, conform site-ului incont.ro. Incont.ro citează date ale Autovit, potrivit cărora, „pe plan mondial cele trei mărci germane premium (Audi, BMW și Mercedes) au vândut peste 5,5 milioane de automobile în anul 2015, dintre care peste două milioane în Uniunea Europeană. Atât în Uniunea Europeană, cât și în România cota de piață a celor trei mărci a crescut semnificativ în ultimii opt ani. În UE a ajuns la 16%, iar în România la peste 7%”, potrivit autovit.ro.

Program Rabla în 2016

Programul “Rabla” va avea, în 2016, un buget de circa 30 de milioane de euro (135 milioane de lei), în scădere cu 32,5% față de anul trecut, potrivit Notei de fundamentare a proiectului de buget al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), scrie Agerpres citat de incont.ro.  În cadrul programului Rabla 2015, care a avut o valoare totală de 200 milioane lei, a fost alocat un număr de 20.000 de tichete pentru persoane fizice și 5.000 de tichete pentru persoane juridice și instituții publice. În plus, cei care au participat la program au putut beneficia și de eco-bonusuri, la achiziționarea unor autoturisme cât mai nepoluante. În 2015, beneficiarii au primit un tichet de 6.500 de lei în schimbul casării mașinii mai vechi de opt ani pe care o au la unul dintre colectorii autorizați de Agenția Națională pentru Protecția Mediului, obținând astfel o reducere de 6.500 de lei la achiziționarea mașinii noi de la producătorul la care s-au înscris. Totodată, beneficiarii au putut ceda prima de casare în favoarea altor persoane care doresc să își cumpere o mașină nouă.

La final, despre politică și auto

Site-ul automarket.ro consemnează faptul că trei mari producători, Opel, Ford şi Daimler sunt îngrijorați că posibila dispariţie a spaţiului Schengen va conduce la întârzieri de producţie, întrucât fabricile se aprovizionează cu componente auto de la furnizori din numeroase ţări europene. Existenţa spaţiului Schengen, prin care este permisă libera circulaţie a persoanelor şi mărfurilor între 26 de state europene, are o semnificaţie aparte pentru industria auto. Libera circulaţie permite un transfer rapid al componentelor de la furnizori la fabricile constructorilor, însă problemele generate de refugiaţi ar putea determina Uniunea Europeană să suspende existenţa Schengen. Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, constructorii auto avertizează că, într-o astfel de situaţie, ar putea înregistra întârzieri în lanţul de producţie. „O spargere a spaţiului Schengen ar fi oribilă pentru noi. Avem o logistică uriaşă în sudul Europei, iar orice întrerupere ar avea un impact imediat asupra liniilor de producţie”, explică Karl-Thomas Neumann, CEO-ul Opel, constructor care are furnizori din Germania, Spania, Polonia, Marea Britanie sau Italia. Automarket.ro mai scrie că, la rândul lor, oficialii Ford au admis că speră ca acordul Schengen să rămână în vigoare, mai ales că fabricile companiei fac un transfer frecvent de componente. „Avem fabrici în Germania, România, Spania şi Anglia. Logistica presupune să furnizăm componentele la timp. Acest lucru este esenţial pentru eficienţa producţiei europene”, spune Bernhard Mattes, şeful Ford Germania, citat de automarket.ro Nu în ultimul rând, Daimler afirmă că este deja la limită cu timpii de producţie pentru maşini ca urmare a creşterii cererii, astfel că orice controale la graniţe ar periclita semnificativ fabricarea unităţilor. „Fabricile noastre lucrează cu un timp de aşteptare de una-două ore”, a precizat Dieter Zetsche, CEO-ul Daimler, citat deasemenea de automarket.ro.













RELATED ARTICLES