Autoritățile antitrust italiene “nu văd” interesul consumatorilor

0
7


MILANO – În decembrie 2021, autoritatea de reglementare antitrust din Italia, Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), a amendat Amazon cu 1,13 miliarde de euro (1,28 miliarde de dolari) pentru că a abuzat de dominația sa pe piață și a forțat vânzătorii intermediari să folosească serviciul său de logistică intern. Sancțiunea este deosebit de mare, chiar și pentru o companie la fel de mare precum Amazon, care a avut venituri globale de 386 de miliarde de dolari în 2020, dar un venit net de 21,3 miliarde de dolari.

Decizia AGCM trebuie să fie populară, având în vedere un consens larg că ar trebui făcut ceva cu privire la exploatarea de către companiile Big Tech a datelor oamenilor și puterea lor concomitentă de a elimina alte modele de afaceri. De la războaiele browserelor din anii 1990, implicațiile noilor tehnologii pe piață au fost considerate o chestiune antitrust. Sub președintele american Bill Clinton, autoritățile antitrust au vizat Microsoft pentru că încerca să-și valorifice poziția de furnizor dominant de sisteme de operare desktop pentru a asigura dominația browserului său de internet Explorer. De fapt, acum știm că, deși browserul Netscape nu a supraviețuit, dominația Microsoft era pe cale să se termine – tocmai când autoritățile de reglementare și publicul se temeau cel mai mult de asta. Pe atunci, zeloșilor antitrust li s-au opus economiștii și jurnaliștii adepți ai “Școlii de la Chicago”, care au susținut că autoritățile de reglementare antitrust ar trebui să fie ghidate de conceptul de bunăstare a consumatorilor, mai degrabă decât de un calcul de neînțeles al numărului optim de concurenți dintr-o industrie.

Dar considerentele legate de bunăstarea consumatorilor nu apar în recenta hotărâre italiană. Amazon este atât un comerciant cu amănuntul, cât și o platformă, deoarece oferă o piață în care consumatorii pot compara opțiunile și pot cumpăra orice produs preferă și unde întreprinderile mici pot ajunge la mai mulți consumatori decât ar avea vreodată până acum. AGCM a amendat Amazon ca piață, pe motiv că le cere vânzătorilor care doresc să beneficieze de serviciul său Prime să se înscrie și în propriul serviciu de logistică, Fulfillment by Amazon (FBA). Deoarece abonații Prime primesc transport gratuit și livrare rapidă a pachetelor pentru anumite bunuri, mulți comercianți vor plăti Amazon pentru a se asigura că produsele lor se încadrează în această categorie (care include prezentarea în promoții precum Black Friday, Cyber ​​Monday și Prime Day).

Nu este de mirare că Amazon ar lega aceste două servicii împreună. Pentru a-și ține promisiunea față de abonații Prime, trebuie să asigure livrări la timp, iar cea mai bună modalitate de a face acest lucru este să aibă control direct asupra logisticii. Această abordare nu este unică pentru economia digitală sau Big Tech. Amazon se confruntă cu o problemă de bază a distribuției comerciale. O companie vă poate promite livrare rapidă numai în măsura în care crede că se poate ține de această promisiune. În caz contrar, modelul său de afaceri ar fi la cheremul unor variabile aflate în afara controlului său, cum ar fi fiabilitatea vânzătorilor sau eficiența serviciului poștal.

În mod surprinzător, AGCM a amendat Amazon tocmai pentru că firma înțelege această problemă. Succesul unei piețe depinde de reputația sa, iar Amazon și-a clădit reputația platformei sale pe fiabilitate. Construirea unui record de fiabilitate durează mult și inevitabil pune ștacheta mai sus pentru noii intrați pe piață. Declarând că relația dintre serviciul Amazon Prime și infrastructura sa logistică este un abuz, ofițerii antitrust italieni sugerează că cele două pot fi separate. Pe baza teoriei conform căreia Amazon distruge concurența de la curieri independenți (deși probabil mai puțin de încredere), au ordonat companiei să permită comercianților să intre în Prime fără a le cere să se înscrie în FBA.

O mare parte din hotărârea de 250 de pagini este o privire de ansamblu asupra modului în care funcționează Amazon. Autorii infirmă că retailerul oferă „o soluție unică pentru depozitare, expediere și servicii pentru clienți” într-un „ecosistem închis și complet”. Cu toate acestea, cumpărătorii și vânzătorii deopotrivă par să aprecieze comoditatea sistemului Amazon. La urma urmei, ponderea ofertelor totale de la vânzătorii terți a crescut constant de-a lungul anilor, de la 40% în 2013 la 56% în 2021.

Piețele Amazon au creat noi oportunități pentru vânzătorii de nișă, permițându-le să ajungă la clienți din întreaga lume. În interviurile cu autoritățile de reglementare antitrust italiene, comercianții cu amănuntul intermediari au confirmat că listarea lor Prime le ajută produsele. Hotărârea AGCM constată, de asemenea, că abonații Prime din Italia tind să cheltuiască cel puțin de două ori mai mult pe platformă decât o fac abonații care nu sunt abonați. AGCM observă că, deși alte piețe au investit substanțial pentru a-și aduce serviciile la un nivel comparabil cu cel al Amazon, încă nu își pot atinge amploarea. Piețele se bucură de un avantaj substanțial față de site-urile web proprietare și, fiind cea mai vizitată piață, Amazon se bucură de cel mai mare avantaj dintre toate. Prin urmare, AGCM concluzionează că ar trebui sancționată.

Hotărârea va fi binevenită ca o opțiune posibilă pentru a trata Big Tech și ar putea deschide ușa pentru acțiuni antitrust similare în altă parte. Dar punctul de vedere al consumatorului este luat în seamă numai în măsura în care „se reflectă în preferințele comercianților cu amănuntul”, adică în alegerea vânzătorilor de a beneficia de piețele de consum la care Amazon oferă acces. Unde satisface asta principiul bunăstării consumatorului? Va oferi amenda mai multe opțiuni oamenilor și prețuri mai mici? Aceste întrebări rămân fără răspuns, pentru că nici măcar nu au fost puse. AGCM a făcut un compliment jenant de scump brațului de logistică al Amazon.

În această nouă eră a antitrustului, consumatorul pare a fi un non-factor.

 

Copyright: Project Syndicate, 2021.

www.project-syndicate.org

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here