La începutul acestui an, am susținut că în țările în care ratele dobânzilor sunt extrem de scăzute, iar datoria publică este considerată sigură de către investitori – făcând-o mai puțin costisitoare atât din punct de vedere fiscal, cât și din punct de vedere economic – pot fi necesare deficite fiscale mai mari pentru a compensa limitările politicii monetare. Zona euro a ajuns acum în acest stadiu.
După criza financiară din 2008 și criza ulterioară a euro, politica monetară a jucat un rol-cheie în stabilizarea și revitalizarea zonei euro. A fost nevoie de pragmatism, creativitate și fler politic din partea președintelui Băncii Centrale Europene, Mario Draghi, pentru a realiza acest lucru. Dar, în timp ce politica monetară a pierdut destul de mult teren, nu ne putem aștepta ca aceasta să aibă același rol din nou. Dimpotrivă, politica fiscală, cealaltă componentă cheie a managementului macroeconomic keynesian, a fost insuficient exploatată ca instrument ciclic, astfel încât producția zonei euro nu se află încă la nivelul său potențial. Aceasta este o problemă urgentă, care nu poate fi soluționată de nicio țară singură. Solicită un răspuns concertat din zona euro. Dar, deși necesitatea unui buget comun al zonei euro în care să se efectueze cheltuieli suplimentare este acum mai presantă decât în trecut, acest lucru ar implica împărțirea riscurilor între statele membre, ceea ce este o problemă dificilă din punct de vedere politic. Cu toate acestea, există și alte măsuri pe care zona euro ar putea să le urmărească, începând cu o modificare a regulilor fiscale. Cu ratele dobânzilor atât de scăzute, o limită de 60% a datoriilor la PIB nu este ținta corectă (dacă ar fi trebuit să înceapă vreodată). Nu numai că ar trebui să fie mai mare, dar cerința ca statele membre care depășesc limita să se adapteze la aceasta la o anumită viteză ar trebui micșorată. Mai mult decât atât, deoarece factorii de decizie politică monetară nu au suficient loc de manevră, Uniunea Europeană trebuie să acorde guvernelor mai multă libertate pentru a stimula cererea prin intermediul politicii fiscale. Aceasta înseamnă micșorarea limitei de 3% din PIB și a deficitului fiscal. Pentru a fi sigure, guvernele nu ar trebui să primească mână liberă; dar nici nu ar trebui să aibă mâinile legate atât de strâns. UE are nevoie de o nouă filosofie a procesului de reglementare.Zona euro a mers atât de departe în acumularea constrângerilor, presupunând că guvernele se vor comporta întotdeauna rău sau vor încerca să trișeze, încât rezultatul este uneori de neînțeles. Ca un prim pas, Comisia Europeană ar trebui să oprească micromanagementul politicilor fiscale ale statelor membre. Comisia ar trebui să intervină numai atunci când un guvern se află pe o traiectorie de acumulare a datoriei cu adevărat nesustenabile (ceea ce cu siguranță se poate întâmpla sub conducere iresponsabilă). În caz contrar, funcția principală a Comisiei ar trebui să fie furnizarea de informații piețelor cu privire la starea de sănătate a economiei unui stat membru și a căii sale probabile de îndatorare. În acest fel, piețele ar decide. În final, spațiul fiscal se află în ochii investitorului. Japonia are o datorie publică mare, dar investitorii nu par îngrijorați; Italia, unde investitorii solicită acum o primă mare de risc, este o altăproblemă. Prin urmare, provocarea pentru un guvern al unui stat membru nu ar mai fi să mulțumească Comisia, ci să convingă investitorii că operează în mod responsabil cu privire la datorie. Ca un al doilea pas, zona euro trebuie să-și îmbunătățească coordonarea politicii fiscale și monetare. (De fapt, a trebuit întotdeauna să facă acest lucru, dar acum chestiunea este extrem de urgentă.) În această etapă, politica monetară nu poate face acest lucru singură. Stimularea trebuie să ia forma unei expansiuni fiscale pentru a compensa ceea ce BCE nu poate oferi. Cu toate acestea, nicio țară nu are un stimulent să facă acest lucru pe cont propriu, deoarece, cu statele membre atât de adânc integrate, o parte din orice extindere fiscală va fi inevitabil pierdută pentru a se răspândi sub formă de importuri crescute. Ceea ce este necesar este fie un dispozitiv de coordonare prin care fiecare țară se angajează într-o extindere fiscală mai mare, autofinanțată, fie, de preferință (dar mai controversat), un buget comun, finanțat prin obligațiuni în euro, care apoi poate fi utilizat pentru a finanța cheltuieli mai mari în fiecare țară, când și dacă este necesar. Miza este mare. Fără limite superioare ale datoriilor și o mai bună coordonare – printr-un nou mecanism sau un buget comun – politica fiscală va rămâne prea strânsă, activitatea economică prea scăzută și riscul apariției populiștilor care oferă soluții simpliste prea mare. Acesta este ultimul lucru de care are nevoie zona euro.
Acest comentariu apare ca parte a proiectului Syndicate din cadrul Festivalului de Economie din Trento.