Considerat odată ca vedeta companiei Airbus, gigantul A380 – răspunsul întârziat și exagerat al Europei la 747 Jumbo Jet – este în pericol de a fi scos din producție de către consorțiul aerospațial european, dacă nu se reușește încheierea unui contract profitabil cu compania aeriană Emirates din Dubai, relatează Reuters.
Conform informațiilor obținute de Reuters, Airbus elaborează planuri de urgență pentru a opri treptat producția de avioane de pasageri de tipul A380 , cea mai mare aeronavă comercială din lume.
Momentul adevărului pentru Airbus începe să se întrevadă la doar 10 ani de la livrarea primului A380. Viitorul unuia dintre simbolurile internaționale ale Europei atârnă acum doar de un fir de păr, în ciuda unei investiții majore pentru reproiectarea cabinei avionului, care a fost finalizată în această lună.
„Dacă nu se încheie niciun contract cu Emirates, Airbus va începe procesul de încetare a producției A380”, a declarat o persoană implicată în negocieri despre planurile menționate. Unul dintre furnizorii importanți a adăugat că o astfel de măsură este cât se poate logică din cauza cererii slabe.
Considerate până nu demult, mărci emblematice pentru companiile aeriene, cererea pentru jumbo jeturi cum ar fi A380 – care a fost produs pentru a concura cu Boeing 747 – a scăzut, deoarece liniile aeriene au optat pentru aeronave mai mici, cu doar două motoare, cu consum redus de combustibil iar întreținerea lor este mai ieftină.
Emirates a fost o excepție notabilă de la această tendință. Compania aeriană a susținut mult timp modelul A380 și a comandat în total peste 142 de aeronave. Dar, potrivit Reuters, discuțiile dintre Airbus și Emiratele cu privire la o nouă comandă pentru 36 de super jumbo în valoare de 16 miliarde de dolari au eșuat luna trecută la Dubai Airshow. Negocierile s-au reluat – dar un contract ferm pentru noile avioane este departe de a fi sigur.
Într-un amuzant carusel, deși companiile aeriene, cum ar fi British Airways, și-au exprimat interesul pentru modelul A380, Airbus este reticent în a menține fabricile în funcțiune fără certitudinea că ar primi o comandă masivă din partea Emirates. Pe de altă parte, Emirates ezită să comande mai multe avioane fără asigurări de la Airbus că producția acestui model va continua cel puțin încă un deceniu.
Indferent dacă Emirates va decide să cumpere sau nu, un lucru este sigur: ca să se justifice continuarea producției acestui jumbo jet, Airbus trebuie să mai vândă cel puțin încă 30 de unități – poate chiar mai multe – pentru a compensa discounturile tot mai mari pe care le solicită potențialii clienți, dat fiind concurența tot mai acerbă din partea companiei rivale, Boeing.
Însă dacă negocierile cu Emirates reușesc, Reuters crede că există speranța continuării producției A380. Pe măsură ce numărul de zboruri crește la nivel mondial, iar capacitatea aeroporturilor este limitată la numărul de aterizări și decolări, Airbus spune că se așteaptă ca popularitatea jumbo jeturilor să crească din nou.
La sfârșitul lunii noiembrie, Airbus primise 317 de comenzi pentru A380 din care onorase 221, urmând să mai producă și să vândă încă 96 de aparate de zbor. Dar, bazat pe intențiile sau pe starea financiară a liniilor aeriene, cel mai probabil că 47 din aceste comenzi vor fi anulate, conform surselor din industria aeronautică, ceea ce reduce la jumătate numărul avioanelor pentru care există clienți siguri.
Din acest motiv, Airbus are nevoie să vândă cel puțin încă 30 de superjeturi pentru a mai menține producția încă 10 ani, poate chiar mai multe pentru a-și acoperi din discounturile pe care le oferă clienților.
Pentru a elimina decalajul, Airbus intenționează să reducă producția la șase pe an după 2019, după ce va fabrica 12 în 2018 și opt în 2019, chiar dacă producția acestora va însemna pierderi pentru companie, dezvăluia recent Reuters. Iar responsabilul-șef cu producția, Fabrice Bregier, a confirmat în această lună că Airbus intenționează să reducă ritmul livrărilor la 6-7 pe an.
Dacă Airbus decide să stopeze producția, unii analiști cred că Emirates va solicita Airbus să-i livreze restul de 41 de aeronave pe care le are deja comandate și că va încerca să-și mențină flota de super jeturi cât mai mult timp în exploatare. Dar odată cu încetarea construirii de noi A380, multe dintre aparatele care sunt în prezent în uzul liniilor aeriene vor fi pensionate cu mult timp înainte de a-și epuiza timpul programat de zbor.