spot_img
AcasăEuropaComisia Europeană vrea un instrument eficient contra „dublului standard” utilizat de multinaționale...


Comisia Europeană vrea un instrument eficient contra „dublului standard” utilizat de multinaționale pe piața estică

Scandalul provocat de produsele alimentare de calitate inferioară comercializate de multinaționale în țările Europei Centrale și de Est (ECE), dar sub brand identic și eticheta așisderea ca pe piețele occidentale a ajuns în atenția Comisiei Europene (CE), arată publicația online EUobserver.

Astfel, se are în vedere o metodă comună pentru a vedea dacă în anumite state estice calitatea alimentelor este mai scăzută decât în vest, consideră Christian Wigand, purtător de cuvânt al CE, citat de EUobserver.

”Lucrăm la o metodologie solidă pentru a îmbunătăți testarea produselor alimentare, astfel încât statele membre să poată discuta această problemă pe o bază științifică și solidă, care să fie aceeași pentru toți”, a afirmat Christian Wigand.

CE a început să discute cu producătorii și retailerii pentru a stabili un mod de acțiune comună. Purtătorul de cuvânt al CE spune că problema este luată foarte în serios de către Bruxelles și că se caută dovezi pentru a identifica statele unde se petrec fenomene de acest tip și care sunt produsele în cauză.

Dezvăluirile privind calitatea mai slabă a unor mărci comercializate de unii producători în țările est-europene ale UE față de mărcile similare vândute în țările din vest evoluează către un scandal internațional, a declarat săptămâna trecută premierul slovac, Robert Fico.

„Nu pot accepta ca cetățenii Slovaciei să fie tratați în acest mod”, a spus Fico, în timpul unei conferințe de presă.

Șeful Guvernului de la Bratislava a mărturisit că a constatat el însuși un astfel de dublu standard al calității produselor alimentare, după ce a cumpărat fish fingers produs de aceeași companie, dar care în Austria avea 65% carne, iar în Slovacia 58%.

„Trebuie să ne apărăm. Nu putem accepta acest lucru! Dorim doar ca cetățenii slovaci să aibă acces la alimente de aceeași calitate cum au cei din Vest”, a insistat premierul slovac, amintind că societățile care practică standarde duble în calitatea produselor încalcă normele europene.

În urma efectuării unor cercetări, Bulgaria, Cehia, Croația, Estonia și Slovacia au sesizat anul trecut Comisia Europeană privind standardele duble ale calității produselor vândute de unele companii în est, față de cele din vest.

O cercetare coordonată de eurodeputatul ceh Olga Sehnalova a relevat că aproximativ o treime dintre produsele comercializate în Cehia au o calitate inferioară celor similare comercializate de aceleași companii în Germania.

Avocatul Poporului din Bulgaria, Maia Manolova, a făcut apel anul acesta, pe 14 martie, la încetarea discriminării și a folosirii de standarde duble împotriva consumatorilor bulgari, în scrisori adresate comisarului european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, Vera Jourova, și ombudsmanului european, Emily O’Reilly.

Ulterior, la sfârșitul lunii martie, Avocatul Poporului din România s-a sesizat din oficiu cu privire la informațiile privind protestul statelor din Grupul de la Vișegrad împotriva standardelor duble practicate de marile branduri la produsele alimentare și monitorizarea fenomenului de către Ministerul Agriculturii din România.

Sesizarea din oficiu vizează posibila încălcare a două articole din Constituție privind egalitatea în drepturi și dreptul la ocrotirea sănătății și a pornit de la articole publicate în mass-media în care se arată că asociațiile pentru protecția consumatorilor și Guvernele s-au plâns că unii producători de alimente folosesc ingrediente mai ieftine în gama de produse destinată Europei Centrale și de Est.

Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a anunțat atunci constituirea unui ‘colectiv de muncă’ format din reprezentați ai ministerului, Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și ai Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor, în vederea stabilirii dacă folosirea standardelor duble este practicată de marile branduri și în România.






















RELATED ARTICLES