infrastructura sa se deteriorează.
Din 2008, deficitul de cont curent al SUA a scăzut la jumătate, până la 3% din PIB, iar cel al Chinei a scăzut de la 10% din PIB la aproape zero. Cu toate acestea, dezechilibrul extern al Germaniei a continuat să crească, amenințând stabilitatea zonei euro în ansamblu. O expansiune fiscală majoră germană ar putea începe să inverseze această tendință. De asemenea, este probabil că va avea efecte multiplicatoare pozitive pentru investiții și consum privat, creând astfel oportunități de export pentru alți membri din zona euro aflați în dificultate. Mai mult, o schimbare în abordarea politicii fiscale a Germaniei ar putea deschide ușa pentru o destindere a normelor fiscale din zona euro. Guvernele europene trebuie să aibă opțiunea de a urmări un rol mai activ în economie, astfel încât să poată investi în sursele de creștere pe termen lung și să conducă procesul de decarbonizare.
Revenind la Marea Britanie, două probleme dincolo de Brexit merită atenție. În primul rând, Boris Johnson, primul-ministru instalat recent, a susținut deja discursuri majore în nordul Angliei, semnalându-și sprijinul pentru modelul „centru de forță nordică” de dezvoltare vizată din punct de vedere geografic. Cu siguranță, mulți văd în faptul că Johnson a îmbrățișat nordul ca un plan cinic pentru a-și consolida poziția înainte de următoarele alegeri. Dar cu siguranță Johnson și consilierii săi nu sunt atât de îndrăzneți încât să presupună că voturile pot fi cumpărate atât de ușor. În plus, rezolvarea provocărilor structurale pe termen lung ale nordului și stimularea productivității sale sunt chiar mai importante pentru economia Regatului Unit decât relația comercială cu UE – oricât de importantă ar fi aceasta.
În al doilea rând, recenta recenzie a cheltuielilor ministrului de finanțe, Sajid Javid, anticipează o schimbare a politicii fiscale în Regatul Unit. Având în vedere ratele scăzute ale dobânzilor și reducerea accentuată a deficitului fiscal în ultimul deceniu, Javid consideră că este momentul să se înceapă rezolvarea nevoilor masive de infrastructură internă ale țării. El a sugerat o nouă regulă fiscală care să facă distincția între nivelurile datoriilor, cu excluderea cheltuielilor pentru investiții. Având în vedere circumstanțele de astăzi, o astfel de regulă ar avea mult sens nu doar pentru Regatul Unit, ci și pentru UE, Germania și multe alte țări.
Drepturi de autor: Project Syndicate, 2019.